Tietoa kauden kasviksista — nautitaan varhaiskasviksista ja sesongin hedelmistä

31.5.2016
2 arviota

Kesäkuussa nautitaan varhaiskasviksista ja kauden hedelmistä sekä salaateissa että grillattuina. Tutustu kauden kasviksiin ja satokauden resepteihin!

Suomalainen retiisi, nippusipuli ja kurkku

Retiisit myydään naatteineen, mutta lehdet on hyvä irrottaa heti kotona. Niitä ei kannata heittää pois, sillä ne sisältävät paljon ravintoaineita. Hyvin huuhdeltuja naatteja voi käyttää pinaatin tavoin salaateissa tai muhennoksissa.

Perinteinen tapa nauttia tuoreita retiisejä on viipaloida ne lautaselle, johon lisätään ripaus suolaa ja valkopippuria. Lautanen peitetään toisella lautasella, minkä jälkeen retiisit ravistellaan mehukkaaksi. Retiisin mukulat sopivat myös pataruokiin ja keittoihin.

Sesongin ensimmäiset keltasipulit tulevat kauppoihin varsineen eli nippusipuleina. Ne ovat maultaan mietoja, joten ne sopivat pikottaviksi salaatteihin ja muihin ruokiin varsineen.

Halkaise nippusipuli pituussuunnassa, valele kevyesti öljyllä ja grillaa maukkaaksi lisäkkeeksi. Vältä liian korkaa grillauslämpötilaa, koska sipuli palaa helposti ja sen maku muuttuu kitkeräksi.

Kurkun sisällöstä on 94-97 % vettä, joten se on erittäin vähäenerginen välipala. 100 grammassa tuoretta kurkkua on vain 10 kilokaloria. Kotimaista kurkkua ei kannata kuoria, pelkkä hyvä huuhtelu riittää.

Kylmä kurkkukeitto syntyy nopeasti halkaisemalla kaksi kurkkua ja hienontamalla ne tehosekoittimessa soseeksi. Lisää sekaan 0,5 l kylmää kasvislientä, 2 dl maustamatonta jogurttia ja kourallinen tuoretta kirveliä. Mausta keitto valkopippurilla ja soseuta tasaiseksi.

Suomalainen varhaiskaali, paprika ja varhaisperuna

Keräkaali on ollut Euroopan tärkein vihannes 1900-luvulle saakka sen sisältämien ravintoaineiden ja säilyvyytensä ansiosta. Varhaiskaalit ovat talvikaalia miedomman makuisia, mehukkaampia ja raikkaampia. 

Helppo amerikkalainen kaalisalaatti syntyy raastamalla puoli kiloa varhaiskaalia, kaksi porkkanaa ja yksi sipuli. Sekoita kasvikset suuressa astiassa, lisää 0,5-1 dl majoneesia, ruokalusikallinen sinappia ja pienen sitruunan mehu. Mausta suolalla, pippurilla ja ripauksella sokeria. Tarjoa grilliruokien lisäkkeenä.

Paprikat ovat kasvuvaiheen alussa ensin vihreitä, mutta niiden väri muuttuu kypsymisen aikana joko keltaiseksi tai punaiseksi lajikkeesta riippuen. Paprika on yksi C-vitamiinipitoisimmista vihanneksista. Se sopii mainiosti salaatteihin mutta kestää hyvin myös paistamista. Halkaistut paprikat voi täyttää esimerkiksi paistetulla jauhelihalla, pilkotulla sipulilla, sienillä, juustolla tai muilla kasviksilla. Kypsennä 200-asteisessa uunissa noin 30-40 minuuttia.

Varhaisperunoiden maku pysyy parhaana, kun ne laitetaan heti pesun jälkeen kiehuvaan, suolalla maustettuun veteen. Vettä kannattaa olla vain sen verran, että perunat juuri ja juuri peittyvät. Perunoita keitetään hiljalleen 8-12 minuuttia. Ne saavat jäädä hieman napakoiksi. Uudet perunat tarjoillaan perinteisesti voikastikkeen, sillin tai kalan kanssa.

Cantaloupemeloni, hunajameloni ja vesimeloni

Cantaloupemeloni on muita meloneja voimakkaamman makuinen ja siksi se on suosittu raaka-aina salaateissa. Sen hedelmäliha on väriltään oranssia ja näyttävän näköistä.

Hedelmä kypsyy huoneenlämmössä muutamassa vuorokaudessa ja kypsän melonin tunnistaa tuoksusta. Kypsänä se kannattaa säilyttää jääkaapissa, koska cantaloupemeloni on meloneista heikoimmin säilyvä. 

Hunajamelonien kuoren väri vaihtelee keltaisesta vihreään, mutta siitä ei voi päätellä hedelmän kypsyyttä. Hyvälaatuisen ja kypsän melonin tunnistaa kannasta painamalla. Mikäli se joustaa hieman, hedelmä on kypsä syötäväksi. Meloni kypsyy huoneenlämmössä muutamassa vuorokaudessa. Kypsänä se säilytetään viileässä.

Makea hunajameloni sopii mainiosti jälkiruokiin tai hedelmäsalaatteihin. Voit tarjota viipaloituja melonilohkoja myös kinkun ja juustojen kanssa.

Yli 90 % vesimelonista on vettä ja siksi se on hyvä kehon nesteyttäjä. Vesimelonin siemenet ovat syötäviä. Siementen ravintoaineet saa hyödynnettyä paremmin pureskelemalla ne hyvin. Huuhdellut ja kuivatut siemenet voi myös paahtaa pannulla. Ne ovat kypsiä, kun ne ovat saaneet hieman väriä ja alkavat tuoksua. Paahdettuja siemeniä voi lisätä salaatteihin tai keittoihin.

Vesimelonista saa virkistävän välipalan kesähelteisiin jäähdyttämällä lohkot pakastimessa ennen tarjoilua.

Kirsikka ja kiivi

Kirsikka on lähtöisin Kiinasta, jossa sitä on viljelty yli 4000 vuoden ajan. Kirsikka on luumarja ja se on lähisukua luumulle. Kirsikoita on olemassa yli sata eri lajia. Yleensä ne jaotellaan hapankirsikoihin ja imeliin kirsikoihin.

Kirsikat poimitaan kypsinä. Tuore kirsikka ei kestä pitkään säilytystä. Tuoreet kirsikat ovat parhaimmillaan mahdollisimman pian nautittuina. Kotona niitä kannattaa säilyttää nollan asteen tuntumassa.

Kypsä kiivi maistuu mainiolta sellaisenaan ja siitä on löydettävissä jopa mansikkaan vihahtavaa makeutta.

Kiivi sisältää proteiinia pilkkovaa entsyymiä. Siksi kiivi sopii lihan mureuttajaksi ja sitä kannattaa kokeilla marinadeissa. Toisaalta maitoa sisältävissä jälkiruoissa kiivi kannattaa lisätä viimeisenä, juuri ennen tarjoilua.

Satokauden reseptit

Teksti
Kuvat Laura Riihelä ja Kimmo Saira
Arvioi artikkeli
Ladataan kommentointia...

Anna arvio

1/5 5/5