Tietoa kauden kasviksista – elokuussa nautitaan kesäkurpitsasta, parsakaalista ja luumuista

31.7.2017
0 arviota
Tietoa kauden kasviksista – elokuussa nautitaan kesäkurpitsasta, parsakaalista ja luumuista

Elokuussa kannattaa maistella kesäkurpitsaa, parsakaalia, fenkolia, papuja, rypäleitä, omenoita, latva-artisokkaa, luumua, puna- ja mustaherukkaa. Lue vinkit kasvisten käyttöön ja nappaa reseptit.

Kesäkurpitsa

Jos ajattelet kyllästyneesi kesäkurpitsaan, olet väärässä. Kokeile vaikka tätä: sivele kesäkurpitsa oliiviöljyllä, grillaa se ja ripottele päälle pinjansiemeniä. Tai tätä: viipaloi kesäkurpitsa ohueksi spagetiksi ja kypsennä pannulla. Tai entäs tämä: juustohöylää kesäkurpitsasta pitkiä viipaleita, sipaise päälle tuorejuustoa ja kylmäsavulohta ja kääri rullaksi. Nam!

Parsakaali

Nakkaatko parsakaalin varren bioastiaan? Stop, varsi on herkkua, kun muistat yhden jutun! Laita kaali varsi edellä kattilaan, sillä se vaatii pidemmän kypsymisajan kuin kukinto. Jos haluat nähdä tutusta kaverista uuden puolen, kokeile vietnamilaista pho-keittoa tai parsakaali-avokadoleipiä.

Fenkoli

Tunnetko itsesi rohkeaksi? Keitä fenkolista hilloa. Me muut nautimme fenkolimme homejuustosalaatissa tai pizzan päällä. Raakana fenkolin anista muistuttava maku on melko tymäkkä, mutta kypsänä hellä kuin ystävän syleily. Erityisen hyvin fenkoli sopii kalan kaveriksi.

Härkäpapu

Härkäpapu ei oikeastaan ole papu vaan virna, mutta tärkeintä on tämä: härkäpavussa on runsaasti proteiinia, ravintokuitua ja valkuaista. Se maistuu pähkinäiseltä ja sopii jauhelihan korvikkeeksi, salaattiin ja lisukkeeksi. Irrota pavut paloista, keitä 3–5 minuuttia ja nauti vaikka soseena leivän päällä.

Pensaspapu

Tästä ei papuilu helpotu: keitä pensaspavut palkoineen, sekoita niihin yrttiöljyä, sitruunamehua ja rouhittuja saksanpähkinöitä ja nauti. Jos olet oikein viitseliäs, tee papu-perunasalaatti tai kasvispyttipannu. Joka tapauksessa saat paljon K- ja C-vitamiinia. Jep, niin helppoa se on.

Rypäleet

Pakkasimme kaikkein parhaat siemenettömät rypäleet rasiaan, jotta pääsisit helpommalla. Jos maltat olla popsimatta rypäleitä sellaisenaan, kokeile niitä vuohenjuuston kanssa pizzan päällä. Hellepäivänä sujauta rypäleet pakastimeen, odota pari tuntia ja syö ne jäisinä. Se on melkein yhtä virkistävää kuin kesäsade.

Omena

Koska omenaa on viljelty Suomessa ainakin 500 vuotta, siitä tiedetään paljon hyvää. Niin kuin esimerkiksi se, että omenapiirakka on melkein parasta mitä keittiössä voi tehdä. Jos kuitenkin haluat jotain uutta, tee omenadonitseja: dippaa omenarenkaita donitsitaikinaan, uppopaista öljyssä ja pyörittele kaneli-sokeriseoksessa.

Latva-artisokka

Kun valitset latva-artisokan, valitse se, joka on kokoonsa nähden painava ja jonka suojuslehdet ovat pehmeät. Kypsennä se kokonaisena ja tarjoile rapujuhlissa näprättäväksi ja majoneesiin dippailtavaksi hänelle, joka ei huoli saksiniekkoja. Lehtien hedelmäliha imetään hampaiden välistä suuhun, mutta sydän sopii salaattiin, risottoon tai pestoon.

Luumu

Mehukas luumu maistuu niin makealta, että se on helppo kuitata luonnon karkiksi. Luumu on kuitenkin täynnä muun muassa kaliumia, kuparia ja K-vitamiinia. Surauta siis luumuista smoothie tai paloittele ne juustolautaselle. Teet helpon ja herkullisen terveysteon.

Punaherukka

Punaherukassa on paljon vitamiineja mutta vähän energiaa. Voit siis huoletta leipoa kinuskisen punaherukkapiirakan tai vatkata vaniljaista punaherukka-vispipuuroa. Muista kuitenkin ostaa niin iso satsi, että voit syödä puolet sellaisenaan. Haluat kuitenkin.

Mustaherukka

Mustaherukka on loppukesän goottikaunotar: musta, kiiltävä ja vähän kirpeä. Kun teet mustaherukoista jogurttijäätelöpuikkoja tai koristelet niillä aamupuuron, saat kauneuden lisäksi roppakaupalla C-vitamiinia. Tai mitä jos leipoisit vaihteeksi mustaherukkaraakakakun?

Katso satokausireseptit

Avainsanat: satokausi
Arvioi artikkeli
Ladataan kommentointia...

Anna arvio

1/5 5/5