Tietoa kauden kasviksista – elokuussa nautitaan kesäkurpitsasta, parsakaalista ja luumuista

26.7.2018
0 arviota
Tietoa kauden kasviksista – elokuussa nautitaan kesäkurpitsasta, parsakaalista ja luumuista

Elokuussa kannattaa maistella kesäkurpitsaa, parsakaalia, fenkolia, papuja, rypäleitä, omenoita, latva-artisokkaa, luumua, puna- ja mustaherukkaa. Lue vinkit kasvisten käyttöön ja nappaa reseptit.

Kesäkurpitsa

Kevyt ja mehukas. Kori täyteen kesäkurpitsaa! Paloittele paistoksiin, viipaloi grilliin, halkaise ja kuorruta uunissa, keitä vaniljalla maustetuksi hilloksi ja raasta meheviin taikinoihin. Kesäkurpitsalla keventäminen on helppoa ja herkullista. Tuore kesäkurpitsa viihtyy viileässä mutta ei kylmässä.

Parsakaali

Kimppu terveyttä. Parsakaali kuuluu niihin supervihanneksiin, joita pitäisi syödä päivittäin. A- ja C-vitamiinien lisäksi se sisältää kivennäisaineita ja proteiinia. Parsakaali on parasta rapeana, joten rouskuttele sitä raakana ja paahda tai keitä vain kevyesti. Kuori ja paloittele myös varsi ruokaan. 

Suippokaali

Kapeampi ja makeampi. Hauska suippokaali on tutun keräkaalin makeampi muunnos. Se maistuu hyvältä sellaisenaan tai kevyesti kypsennettynä esimerkiksi wokissa, mutta se sopii myös pitkään haudutettaviin patoihin ja laatikoihin. Kokeile lohkoiksi leikattua suippokaalia grillattuna tai uunissa paahdettuna. 

Fenkoli

Anismaisen raikas. Fenkoli tunnetaan kalan makuparina. Se on kuitenkin myös broilerin parhaita kavereita ja viihtyy makeaksi paahtuneiden kasvisten seurassa. Suikaloi raakaa fenkolia salaattiin tai itketä suolan kanssa ja napostele leivän päällä. Hennot vihreät lehdet voi saksia ruokaan yrttien tapaan.

Pavut

Vastapoimittuja proteiineja. Pavunkeittäjän salaisuuksia ovat lyhyt keittoaika ja nopea jäähdytys. Näin papujen rakenne pysyy napakkana ja kaunis väri säilyy. Sunnuntaiaamun herkkua ovat rypsiöljyssä ja sitruunamehussa pyöräytetyt keitetyt pavut, jotka nautitaan rapean pekonin kanssa.

Suippopaprika

Makea ja solakka. Siro suippopaprika on tavallista pulleaa paprikaa makeampi. Siksi se toimii erityisen hyvin tulisten tai suolaisten makujen vastaparina. Suippopaprikaa käytetään kuten peruspaprikaa. Voit esimerkiksi halkaista ja täyttää sen chilillä maustetulla jauheliha- tai kasvispaistoksella.

Omena

Oman maan omenat. Nyt alkaa omenakausi: uusia lajikkeita kypsyy kauden edetessä. Syö omenat kuorimatta niin haukkaat samalla talteen omenan C-vitamiinin, josta puolet on kuoressa. Kotimainen omena on mainio välipala, herkullinen piirakassa ja sopii lajikkeesta riippuen myös hilloksi.

Latva-artisokka

Makoisa mykerö. Irrota latva-artisokan lehti, dippaa se majoneesiin tai voisulaan ja herkuttele lehden mehevä sisus. Lopuksi saat nauttia parhaan palan, artisokansydämen. Elokuun juhlissa latva-artisokat ilahduttavat heitä, jotka eivät välitä ravuista.

Luumu

Etelän hedelmä nro 1. Välimeren lämpimän kesän kasvattamat makeat ja mehukkaat luumut tuovat väriä ja vitamiineja ruokiin ja leivonnaisiin. Halkaise hedelmät grilliin, salaattiin ja piirakkavuokaan. Vivahteikkaan makuisista luumuista saat ruokiin sekä herkullisia happoja että luonnollista makeutta.

Punaherukka ja mustaherukka

Vitamiinit viinimarjoista. Tuoreet herukat syödään nyt! Napostele vitamiinit suoraan rasiasta tai lisää ruokiin. Kirpakat herukat maustavat salaatit, kastikkeet ja taikinat. Koristele kokonaisilla kauniilla tertuilla. Tiesitkö, että mustaherukka sisältää tuplasti enemmän C-vitamiinia kuin appelsiini? 

Avainsanat: satokausi
Arvioi artikkeli

Anna arvio

1/5 5/5