Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Suomalaisen ruoan tulevaisuus

Teksti:
Katri Saukkonen
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 20.5.2016
|
Muokattu: 31.8.2020
Meillä kaikilla on tarinoita ja muistoja ruoasta. Mutta miltä näyttää suomalaisen ruoan tulevaisuus?

Suositko kotimaista? Miten paljon suomalaisuus painaa valinnoissasi?

Keskustelu kotimaisen ruokatuotannon tilanteesta, haasteista ja tulevaisuudesta käy vilkkaana. Ruoka puhuttaa, innostaa, inspiroi – ja työllistää joka yhdeksännen suomalaisen.

Monen mielestä ruokakeskustelu kaipaisi kuitenkin kunnon tuuletusta. Tästä syystä SOK kutsui suuren joukon ruokatoimijoita ja -vaikuttajia saman pöydän ääreen keskustelemaan ruoasta ja sen tulevaisuudesta.

SOK:n pääjohtajan Taavi Heikkilän mukaan suomalaisen ruoan menestystarinoita varten tarvitaan yhteistyötä eri toimijoiden kesken.

Tähän keskusteluun kaivataan myös kuluttajia – ja soraäänetkin ovat sallittuja. Tavoitteena on löytää uusia keinoja luoda menestystarinoita suomalaisen ruoan ympärille.

Kasviksilla kohti tulevaisuutta

Miltä lautasellamme sitten näyttää tulevaisuudessa? Brittiläisen futuristin ja tutkijan James Wallmanin mukaan kasvikset ja terveellisyys korostuvat. Älyteknologia ohjaa valintojamme entistä enemmän.

"Jo nyt pystymme skannaamaan laitteilla ruoan ravintoarvot. Tulevaisuudessa voimme entistä paremmin valita ruokaa, joka on juuri meille hyväksi", Wallman huomauttaa.

Teknologian rinnalle ihmiset kaipaavat käsillä tekemistä. Ruoanlaiton suosio kasvaa, mutta sitä sävytetään elämyksillä. Lautaselle katetaan uuden maailman makuja, ja niitä hankitaan etenkin pop-up-ravintoloista.

"Meidän on pakko miettiä myös ympäristöä. Jätteen vähentäminen on yksi suurista ruokatrendeistä tulevaisuudessa", James Wallman korostaa.

Nyhtökaurasta esimerkkiä

James Wallmanin ennusteet toteutuvat jo monin tavoin suomalaisessa innovaatiossa nyhtökaurassa: terveellistä kasvisruokaa ekologisesti.

Nyhtökauraa tuottavan Gold & Green Foodsin toimitusjohtajan Maija Itkosen mukaan uutta tuotetta suunniteltaessa on tärkeää vastata kuluttajan arjen ongelmiin. Kuluttajan kuuntelemisen ohella tarvitaan innovatiivista ajattelua.

"Innovaatioissa kannattaa tukeutua tutkimukseen ja luoda tuote, joka on heti valmis vientiin ja helposti skaalautuva", Itkonen painottaa.

Valion Annika Hurme puolestaan huomauttaa, että parhaimmillaan ruokatoimijat luovat innovaatiollaan uuden ruokatrendin. Valio on kehittänyt esimerkiksi maitosuolan, jolla voidaan vähentää suolan määrää eri tuotteissa.

Löydät Finlandia-talossa 20.5. järjestetyn Saman pöydän ääressä -ruokakeskustelun parhaita paloja #samassapöydässä. Tilaisuudessa julkistettiin myös suomalaisten ruokatarinoita yhteen kokoava Ruoka-Kalevala-hanke. Tule mukaan kirjoittamaan suomalaisen ruoan tarinaa ja kerro omasi osoitteessa ruokakalevala.fi.