Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu: "Luomutuotteista alkaa olla jopa pulaa"

Teksti:
Hanna Jensen
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 7.3.2017
|
Muokattu: 31.8.2020
"70 prosenttia suomalaisista sanoo, että he pyrkivät vähentämään ruokakuluja. Siksi ruoan hinnalla on iso merkitys", sanoo S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.

Puolet suomalaisista on sitä mieltä, että "se mitä syön, kertoo, kuka olen". Näin sanoo S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu, joka tietää, mitä suomalaiset syövät.

"Olemme kiinnostuneempia kuin koskaan aikaisemmin ruoan alkuperästä, eettisyydestä ja ekologisuudesta", hän sanoo ja viittaa TNS Monitorin viime vuosien tutkimuksiin sekä Taloustutkimuksen Suomi Syö 2015 -tutkimukseen.

Lautasilla käväisee nyt niin tiuhaan tahtiin kauppojen trendikkäitä ruokauutuuksia, ettei kaikkia tahdo ehtiä edes maistaa. Kierto on nopea.

Ruoka ei todellakaan ole enää vain sitä, että vatsa tulee täyteen.

Neljä kymmenestä nuoresta välttelee lihaa

Puhumme ruoasta ja vastuullisuudesta enemmän kuin koskaan. Sekin näkyy lautasella.

Punaisen lihan syömistä vähennetään: nuorista jopa 39 prosenttia välttelee sen syöntiä. Kasvipohjaisten tuotteiden myynti on seitsemänkertaistunut vuodessa. Kasvispyörykät hätyyttelevät lihapullia, sillä niidenkin myynti on kolminkertaistunut. Luomumyynti on kasvanut vuodessa viidenneksen.

"Luomutuotteista alkaa olla jopa pulaa", Alarotu sanoo.

Myös kriittisyys sokeria sisältäviä ruokia kohtaan lisääntyy vuosi vuodelta.

"Siihen nähden hyllyillä on yllättävän vähän lapsille suunnattuja, vähäsokerisia tuotteita."

Eivät aikuisetkaan silti ole sokeria täysin jättäneet.

"Samaan aikaan kun olemme sokerikriittisiä, haluamme välillä hemmotella itseämme."

Parikymppiset kertovat mitä tulevaisuudessa syödään

Tarkimmin S-ryhmä seuraa sitä, mitä tulevaisuuden perheenäidit eli nykyiset parikymppiset arvostavat. He suhtautuvat ruokaan eri tavalla kuin suomalaiset keskimäärin.

"Heitä kiinnostavat reilu kauppa, ruokayritysten eettinen toimintatapa ja e-koodien määrä tuotteissa", Alarotu listaa.

"He ovat niitä, jotka tekevät tulevaisuudessa ruokaostokset. Heidän tarpeisiinsa ja arvoihinsa on varauduttava jo nyt."

Ilkka Alarotu puhui ruoasta S-ryhmän järjestämässä Maailman kekseliäin ruokamaa -trendihautomossa Helsingissä tiistaina 7.3.

Lisää aiheesta