Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Tulevaisuuden ruoka voi kasvaa tankissa, sanoo tutkija Lauri Reuter, jota haastattelimme vuosi sitten.

Onko sinulla ensi kesän hittituote? S-ryhmä tarjoaa pienille ruokavalmistajille kiitotien menestykseen

Teksti:
Yhteishyvä
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 26.6.2018
|
Muokattu: 1.4.2022
Nyt etsitään 50 kasvuhaluista pienyritystä mukaan elokuussa järjestettävään innovaatiopajaan. S-ryhmän ruokakakauppojen järjestämän Suomalainen Menestysresepti jakautuu kolmeen osaan.

Löytyykö sinulta idea, joka on täyttä timanttia, mutta tuotekehityksen tai brändäyksen jarruna on joko rahan tai osaamisen puute? Nyt on tullut oikea hetki tarttua tilaisuuteen. Tavoitteena on nostaa kolmen vaiheen kautta kauppojen hyllyyn uusia, kekseliäitä tuotteita ja tehdä niistä Suomen kuuluisimpia elintarvikkeita.

Tämä voi olla jopa ponnahduslauta kansainvälisille markkinoille

"Tuote, jolla on paitsi tarina, myös tuttu tuottaja, puhuttelee tämän päivän kuluttajaa. Pienen on kuitenkin vaikea pärjätä yksin. Suomalainen Menestysresepti on viime kesänä julkaistussa Ruokamanifestissa annetun lupauksen lunastamista. Haluamme omalta osaltamme olla vauhdittamassa suomalaista ruokaosaamista kohti skaalautuvaa kasvua. Pienelle firmalle tämä kisa voi olla juuri sitä, mitä myös sijoittajat kaipaavat tai jopa ponnahduslauta kansainvälisille markkinoille", SOK:n kenttäjohtaja Arttu Laine summaa.

Satojen ruoka-alan huippuosaajien ja asiantuntijoiden sekä yli 8000 S-ryhmän asiakkaan kanssa luodun Ruokamanifestin ensimmäinen teesi on lisätä kotimaisten tuotteiden kasvua. Lisää yhdeksän kohdan Ruokamanifestista voit lukea täältä.

Kolme vaihetta menestykseen:

Suomalainen Menestysresepti käynnistyy keskiviikkona 27. kesäkuuta 2018.

1. Ensimmäisessä vaiheessa haetaan viittäkymmentä kasvuhaluista pienyritystä mukaan elokuussa järjestettävään innovaatiopajaan. Sieltä haetaan yhdessä vauhtia skaalautuvien ja poikkeuksellisten elintarviketuotteiden synnyttämiselle - tuoteideasta tarinallistettuun konseptiin.

2. Syyskuussa käynnistyy haku varsinaiseen innovaatiokilpailuun. Siihen voivat osallistua kaikki halukkaat.

3. Antoisa ja palkitseva tuotekehitysurakka jatkoon valittujen tuoteideoiden kanssa käynnistyy tammikuussa 2019. Oikeudet tuotteiden omistukseen säilyvät täysimääräisesti mukaan lähtevillä yrityksillä.

Kevään 2019 aikana kisassa edenneille uusille tuotteille ja niiden valmistajille on luvassa ennennäkemätöntä näkyvyyttä jo ennen kuin tuotteet saadaan hyllyyn.

"Niillä on mahdollisuus olla Suomen kuuluisimpia elintarvikkeita kesällä 2019", kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmän vähittäiskaupasta toteaa.

Tuotteilla on mahdollisuus olla Suomen kuuluisimpia elintarvikkeita kesällä 2019.

S-ryhmän kumppanina Suomalaisessa Menestysreseptissä toimii elintarvikealan asiantuntijapalveluyritys Foodwest.

"Olemme innoissamme tästä kumppanuudesta. Foodwestin liikeideana on helpottaa yritysten elintarvikelähtöisen liiketoiminnan kehittämistä kokonaisvaltaisesti – raaka-aineista tuotteeksi ja ideasta markkinoille. Voimme auttaa kisassa mukana olevia esimerkiksi tuotekehitykseen liittyvissä haasteissa ja kuluttajalähtöisyydessä", Foodwestin toimitusjohtaja Karri Kunnas kertoo.

"Meillä kaupassa on paljon syvää ymmärrystä kuluttajatrendien muutoksista. Uskomme, että pystymme avittamaan pieniä yrityksiä jakamalla tätä ymmärrystä eteenpäin. Tuomme Suomalaiseen Menestysreseptiin lisäksi mukaan asiantuntemusta muilta tärkeiltä alueilta: tarinallistamisesta, markkinoinnista, tuotekehityksestä ja niin edelleen", jatkaa Ilkka Alarotu.