Näin valittiin uudet asiakasomistajaviinit

15.5.2017
0 arviota
Näin valittiin uudet asiakasomistajaviinit

S-ryhmäläisistä koostunut raati pisteytti tämän vuoden asiakasomistajaviiniehdokkaat sokkotastingissa. Sokkotestissä pullot verhottiin mustiin muovipusseihin.

Asiakasomistajaviiniksi pääsee melkein vuoden kestävien sokkotestien ja tiukan syynin jälkeen.

Asiakasomistajaviinien suosio kasvaa tasaisesti. Uudet viinit saapuvat ravintoloihin ja hotelleihin toukokuussa, mutta työ niiden valitsemiseksi alkaa melkein vuotta aiemmin. Kilpailutuksesta vastaa Miko Kamppuri SOK:lta.

"Ihmiset ovat oppineet luottamaan asiakasomistajaviinien hinta-laatu-suhteeseen. Siitä pidimme taas kiinni."

Asiakasomistajaviinien valintaprosessi käynnistyi viime kesänä hankintayhtiö Meira Novan järjestämällä viinikilpailutuksella, joka on yksi Suomen suurimmista.

Tarjokkaista valittiin edustava kattaus sokkotestiin, joka järjestettiin syyskuussa. Testissä toistakymmentä viineistä kiinnostunutta s-ryhmäläistä pisteytti viiniehdokkaat värin, tuoksun ja maun perusteella.

Ravintola-alalla 25 vuotta työskennellyt konseptipäällikkö Timo Hällfors Turun Osuuskaupasta on ollut raadissa ennenkin. Hänellekään tehtävä ei ole aina helppo.

"Joskus on vaikea tehdä eroja viinien välillä. Epämiellyttävät maut tosin erottuvat aina."

"Haaste on löytää viinit, joiden hinta-laatu-suhde on paras."

Ensimmäistä kertaa viinejä arvioi ravintolatoiminnan kehityspäällikkö Katja Valonen Osuuskauppa Keskimaasta. Hän rakastaa rutikuivaa viiniä, mutta pyrki viinejä pisteyttäessään ottamaan huomioon normikuluttajan vähemmän kuivan maun.

"Mutta uskon, että jos jokin viinin maussa häiritsee vahvasti minua, se häiritsee asiakastakin. Viinin on oltava helppo ja soljuva."

Sokkotastingissa viinejä arvioi myös viinien hankinnasta vastaava Sami Oikarinen Meira Novasta. Hän on viinien huippuasiantuntija, joka viimeistelee arvostettua WSET Diploma -viinitutkintoa.

"Yleensä parhaat tuotteet erottuvat joukosta. Lopullisessa valinnassa haaste on löytää viinit, joiden hinta-laatu-suhde on paras."

Viini saa plussaa helposta nimestä ja kauniista pullosta.

Sokkotestistä jatkoon valittiin kolme parasta viiniä kustakin viiniryhmästä. Ne pääsivät pienemmän raadin syyniin.

Testin tässä vaiheessa viini sai plussaa muun muassa vastuullisuudesta, pullon kauniista ulkoasusta ja siitä, että nimi on helppo lausua. Myös saatavuus on tärkeää: tuotteet eivät saa loppua kesken kauden.

Osaltaan valintoihin vaikuttavat alan trendit sekä nousussa olevat rypäleet ja maat.

Lopulta raati valitsi viisi erinomaista viiniä, joita asiakasomistajat saavat tänä vuonna nauttia edullisemmin kuin muut. Kaikki ovat monipuolisia, tasapainoisia ja helposti lähestyttäviä. Puna-, valko- ja roseeviinin lisäksi tarjolla on kuohuviini ja samppanja.

Viime vuonna asiakasomistajaviinejä myytiin noin puoli miljoonaa pulloa.

"Suomen samppanjaraja siirtyy koko ajan pohjoisemmaksi. Samppanjan nauttiminen tuo arkeen mukavaa luksusta", Miko Kamppuri sanoo.

Asiakasomistajaviinejä on myyty S-ryhmän ravintoloissa ja hotelleissa jo parikymmentä vuotta. Viime vuonna viinejä myytiin noin puoli miljoonaa pulloa, ja määrä kasvaa joka vuosi. Erityisen paljon paisuu kuohuviinin ja samppanjan suosio. Edelleen suosituin on silti punaviini.

Viisi parasta viiniä, ole hyvä!

Gato Negro 9 Lives Cabernet Sauvignon, Chile.

Punaviini: Gato Negro 9 Lives Cabernet Sauvignon, Chile.
Kypsän hedelmäinen ja pehmeätanniininen viini sopii joka tilanteeseen. 

Gato Negro 9 Lives Sauvignon Blanc, Chile.

Valkoviini: Gato Negro 9 Lives Sauvignon Blanc, Chile.
Pehmeä ja tasapainoinen viini on raikkaan hapokas ja sopii tilanteeseen kuin tilanteeseen. 

Nederburg 1791 Rosé, Etelä-Afrikka.

Roseeviini: Nederburg 1791 Rosé, Etelä-Afrikka.
Raikkaan hedelmäinen ja hapokas viini on erinomaista sellaisenaan tai savustetun lohen, raikkaan salaatin ja kasvisruokien kanssa. 

Carrington Vintage Brut, Australia.

KuohuviinI: Carrington Vintage Brut, Australia.
Erittäin kuiva, keskihapokas ja kypsän sitruksinen kuohuva sopii aperitiiviksi sekä vähärasvaisen kalan, äyriäisten tai pikkusuolaisten seuraan. 

Nicolas Feuillatte Brut, Ranska.

Samppanja: Nicolas Feuillatte Brut, Ranska.
Hedelmäinen, pehmeä ja tyylikäs samppanja on upea nautiskelujuoma ja ruokahalua herättävä aperitiivi. Se sopii myös kala- ja äyriäisruokien seuraksi.

 

Uudet asiakasomistajaviinit ovat saatavilla S-ryhmän ravintoloista ja hotelleista toukokuusta alkaen sitä mukaa, kun aiemman kauden tuotteet loppuvat.

Teksti
Kuvat Tuukka Mielonen ja valmistajat
Avainsanat: ravintola
Arvioi artikkeli
Tervetuloa ostoksille
Ladataan kommentointia...

Anna arvio

1/5 5/5