Internet Explorer -selainta ei enää aktiivisesti tueta. Suosittelemme käyttämään sivustoamme esimerkiksi Google Chrome tai Mozilla Firefox -selaimilla.

Mahla Forestin tuotteiden raaka-aineet kerätään puhtaasta luonnosta. Kuvassa yrittäjä Juha Tarkiainen.

Mahla Forest kehittää uutta hittituotetta: "Suomen luonnossa on valtava potentiaali"

Teksti:
Anu Kylvén
Kuvat:
SOK
Julkaistu: 30.8.2018
|
Muokattu: 31.8.2020
Koivunmahlajuomastaan tunnettu Mahla Forest haluaa lähteä starttiviivalta Menestysresepti 2019 -kilpailuun. Tavoitteena on kehitellä tuote, jollaista ei vielä markkinoilta löydy.

Mahla Forestin Juha Tarkiainen tietää jo, millä tuotteella yritys hakee mukaan Suomalainen Menestysresepti 2019 -kilpailuun. Kovin tarkkaan hän ei kuitenkaan suostu paljastamaan, sillä jäätee-kategoriaan kuuluva tuote ei ole vielä markkinoilla.

Idea jääteestä syntyi viime talven pakkasilla: miksei jääteestä voisi nauttia ympäri vuoden.

"Tahdomme tehdä niin erityisen ja hyvän tuotteen, että sitä joisi mielellään myös talvella. Niin erikoisen, ettei sellaista vielä olisi markkinoilla. Luulen, että olemme jo onnistuneet tekemään sellaisen. Maustakin tuli erinomainen. Haluamme luoda jatkuvasti uusia tuotteita ja samalla kehitämme itseämme sekä luovuuttamme", Juha Tarkiainen sanoo.

Haluamme luoda jatkuvasti uusia tuotteita.

Vuonna 2014 perustettu Mahla Forest on tunnettu muun muassa koivunmahlajuomastaan.

Suomalainen Menestysresepti -kilpailuun Mahla Forestin tiimi halusi lähteä starttiviivalta, ilman täysin valmista tuotetta. Tuote saa kasvaa kilpailun aikana. Juha sanoo, ettei heitä huvita jatkaa vuodesta toiseen vain olemassa olevien tuoteperheiden varassa. Ajan hengessä pitää pysyä.

Huumoria pitää olla sopivasti mukana

Tehtaan nurkassa valmistuu joka viikko koe-eriä uusista tuoteideoista. Osa jää ideoiksi, osa saa siivet.

"Kutsumme itseämme elintarvikealan jokapaikanhöyliksi, joten haluamme, että meillä on tuotteita useissa kategorioissa. Yksi yrityksemme arvo ja päämäärä on tuotekehitys ja innovatiivisuus. Ajatuksia ja ideoita oikeastaan pyörii päässämme koko ajan. Suomen luonnossa on valtava potentiaali, kun vain pitää mielen avoinna – myös sopivasti huumoria pitää olla mukana. Moni ystävä on tokaissut, että olemme pelle pelottomia."

Kutsumme itseämme elintarvikealan jokapaikanhöyliksi.

Juha luottaa yrityksensä perusideaan. Puujuomat näyttävät saavan yhä enemmän jalansijaa maailmalla ja ilmastoasiat sekä puhtaat luonnontuotteet kiinnostavat.

Sijainti Pieksämäellä on toimiva, koska Mahla Forestin tuotteiden raaka-aineet kerätään puhtaasta luonnosta.

"Olemme konkreettisesti keskellä metsää ja arvostamme huikean paljon puhdasta suomalaista luontoa, jota haluamme arvoissamme ja tuotteissamme tuoda esille. Pieksämäellä yrittäjät tukevat toistensa toimintaa: meidänkin tuotteitamme on otettu innolla myyntiin eri liikkeisiin."

Juttu jatkuu kuvan alla

Oma yritysidea jalostui palkkatyön rinnalla

Mahla Forestilla on kolme työntekijää. Juha ja hänen vaimonsa Aino luotsaavat yritystä yhdessä. Molemmat ovat yrittäjäperheestä, ja elämä tuntui valuvan käsistä vieraalle töitä tehdessä.

"Olemme kuin yö ja päivä, mutta samalla tasapainotamme toisiamme: minä olen melko realistinen ja vaimo visionäärisempi. Jos minä kysyn, miten sen voi edes toteuttaa, hän sanoo, että miksi sitä ei voisi toteuttaa", Juha hymyilee.

Minä olen melko realistinen ja vaimo visionäärisempi.

Hän kuitenkin kiittelee entistä työnantajaansa. Palkkatyön rinnalla hän sai kehitellä omaa yritysideaansa. Yrittäjäksi hyppäämisessä ja säännöllisestä toimeentulosta luopumisessa vaikeinta oli lopullinen päätöksenteko, vaikka ajatus oli muhinut pitkään.

"Konkreettisen irtisanoutumisen jälkeen hyppäsin jo seuraavaan vaunuun ja vaiheeseen."

Tehdastilat rakennettiin Juhan kotitilan tyhjäksi jääneeseen navettaan, joten rahaa vuokriin ei ole mennyt. Suurin riski alussa olivat melko suuret laiteinvestoinnit, koska ei ollut mitään takeita myynnistä tai yrittämisen kannattavuudesta.

"Uskoin kuitenkin alusta asti omaan tekemiseeni ja nyt voin sanoa, että olemme onnistuneet."

Millä herkutellaan kesällä 2019? Yhteishyvä kurkisti kolmeen yritykseen, jotka olivat mukana Suomalainen menestysresepti 2019 -kilpailun innovaatiotyöpajassa. Pääseekö joku näistä tuotteista jatkoon?

Suomalainen Menestysresepti on S-ryhmän järjestämä pienille ja keskisuurille elintarvikevalmistajille suunnattu kiihdytyskaista kaupan hyllylle.

Lue myös