Sohvajumppa

9.10.2012
0 arviota
Sohvajumppa

Kotisohvallakin voi venytellä ja treenata lihaskuntoa. Katso videolta tehokkaat tuolijumppaliikkeet, joita voi tehdä vaikka televisiota katsellessa.

Ohjeet sohvajumppaan

Reiden takaosan venytys

  • Reiden takaosan lihasten venytys sopii etenkin istumatyön tekijöille.
  • Laita toinen jalka sohvalle ja nojaa sitä kohti. Tässä asennossa on tärkeää pitää selkä suorana, sillä selkä pyöreänä venytteleminen lisää alaselän kuormitusta.
  • Jo pieni taivutus riittää, jos lihaksessa tuntuu kireyttä. Venytettävän jalan polvi voi olla hieman koukussa.
Reiden takaosan venytys

Pakaralihaksen venytys

  • Pakaralihaksen venytys parantaa samalla lonkan sisäkiertoa.
  • Laita nilkka reiden päälle ja paina kevyesti päällimmäistä polvea alaspäin.
Pakaralihaksen venytys

Lonkan ulkokierto

  • Lähes samanlaisella liikkeellä saa parannettua lonkan ulkokiertoa ja venytettyä pakaralihasta.
  • Vedä jalkaa vastakkaisella kädellä hartiaa kohti ja kierrä ylävartaloa jalkaan päin. Älä pyöristä selkää.
Lonkan ulkokierto

Rintalihasten venytys

  • Rintalihasten venytys on hyvin yksinkertainen: laita käsi sohvan taakse, jotta käsivarsi pysyy paikallaan.
  • Liikettä voi tehostaa kiertämällä ylävartaloa kevyesti poispäin kädestä.
  • Venytyksessä ei tule tehdä isoa kiertoa. Jos sormissa tai käsivarressa tuntuu puutumista, kokeile kyynärpään koukistamista.
Rintalihasten venytys

Reiden etuosan venytys

  • Reiden etuosan venytyksessä pää lepää käden päällä.
  • Laita alempi jalka koukkuun ja ota päällimmäisestä nilkasta kiinni, jolloin päällimmäisen jalan reisilihas venyy.
  • Liikkeessä on jännitettävä vatsalihaksia ja pidettävä selkä suorana, sillä muuten liike saattaa karata alaselän liikkuviin osiin.
Reiden etuosan venytys

Video: Sohvajumppa

Televisiota katsellessa kannattaa tukea ristiselkää tyynyllä, jotta istuma-asento pysyy suorempana. Lysähtänyt selän asento kuormittaa alaselkää ja saattaa aiheuttaa selkäoireita.

Sohvalla voi treenata

  • etureiden lihaksia
  • käsivarren lihaksia
  • pakaroita ja syviä vatsalihaksia
  • vatsalihaksia
  • kylkiä.
Teksti
Kuvat, videon kuvaus ja editointi Teemu Kuusimurto
Asiantuntija fysioterapeutti Katja Arkela-Lindström, OMT-klinikka
Avainsanat: urheilu kuntoilu
Arvioi artikkeli

Jumppavarusteita ja -vaatteita on saatavilla Prismoista ja Sokoksista. Valikoimat vaihtelevat myymälöittäin.

Tervetuloa ostoksille
Ladataan kommentointia...

Anna arvio

1/5 5/5