Matkalla kuin kotonaan

23.2.2015
0 arviota
Matkalla kuin kotonaan

Matkailijat haluavat majoittua nykyisin yksilöllisesti ja kodinomaisesti. Netin yhteisölliset majoitussivustot tarjoavat erilaisia vaihtoehtoja persoonalliseen majoitukseen. Hotelliala luottaa kuitenkin edelleen hyvän palvelun ja turvallisuuden vetovoimaan.

Yhä useampi matkailija haluaa majoittua perinteisen hotellin sijaan kodinomaisemmin. Netissä toimivat majoitussivustot ovatkin tuoneet matkailijan ulottuville kattavan valikoiman erilaisia yöpymisvaihtoehtoja.

Matkailija voi nyt valita, haluaako yöpyä hotellissa, vuokrahuoneistossa vai kenties jonkun paikallisen sohvalla. Muutos on osa kansainvälistä ilmiötä.

"On nähtävissä, että matkailijat hakevat nyt muutakin kuin tuiki tavallista majoitusta. Majoitus on iso osa elämystä, jota matkalta ylipäätään haetaan", sanoo Matkailun edistämiskeskuksen kehitysjohtaja Kristiina Hietasaari.

Uudehkon ilmiön taustalla on Hietasaaren mukaan ainakin osittain nykyihmisten tarve erottautua joukosta.

"Matkailukokemuksia jaetaan ahkerasti sosiaalisessa mediassa. On hauskempaa kertoa, että on yöpynyt jossain tavallista hotellia jännittävämmässä paikassa."

Ida Reini

Ida Reinille matkustamisessa tärkeintä on päästä tutustumaan eri kulttuureista tuleviin ihmisiin.

Paikallisuus kiinnostaa sohvasurfaajaa

Matkailijoille on entistä tärkeämpää päästä tutustumaan matkakohteessa myös paikalliseen kulttuuriin ja ihmisten elämäntapoihin.

"Kaupunki ei itsessään kerro yhtä paljon kuin paikalliset ihmiset ja heidän tarinansa. Vasta ihmiset luovat kullekin paikalle sielun", sanoo Ida Reini, joka hurahti muutama vuosi sitten sohvasurfaukseen. Tähän mennessä hän on majoittunut yli kymmenen ihmisen luona sekä Keski-Euroopassa että Venäjällä.

Couchsurfing on netissä toimiva kansainvälinen verkosto, jonka välityksellä ihmiset voivat tarjota omasta kodistaan yöpaikkaa matkailijoille. Sivustolla on yhdeksän miljoonaa käyttäjää ympäri maailman. Tarjottavan majoituksen luotettavuus perustuu lähinnä muiden antamiin arvioihin ja suosituksiin.

"Sohvasurfaamalla pääsen kohtaamaan paikallisia ihmisiä, ja samalla saan vierailemastani kaupungista sisäpiirivinkkejä, kun taas hotellissa kokisin vain olevani eristäytyneenä muiden turistien kanssa."

Reinin mieleenpainuvin sohvasurfauskokemus oli moskovalaisen taksikuskin luona.

"Majoittajallani oli työvuoro, ja hän pyysi minua mukaansa. Ajelimme koko yön ympäri Moskovaa taksilla. Samalla, kun hän otti asiakkaita kyytiin, minä sain nähdä koko kaupungin."

Ihan kaikille sohvasurfaus ei kuitenkaan sovi. On pidettävä mielessä, että toisen kotona ollaan tämän säännöillä eikä yksityisyyttä juurikaan ole. Matkailija ei voi myöskään odottaa, että joku muu siivoaisi jäljet tai laittaisi aamiaista. Tosin tätäkin tapahtuu Reinin mukaan usein, sillä ihmiset ovat hyvinkin vieraanvaraisia.

Sohvasurfauksessa on otettava huomioon myös majoitustapaan liittyvät turvallisuusriskit. Asunnonvuokraajien joukkoon mahtuu myös niitä, joilla ei ole pelkästään puhtaita jauhoja pussissa.

"Sohvasurfauksessa joutuu poistumaan omalta mukavuusalueelta, mutta se on sen arvoista", Reini kuitenkin toteaa.

Maria Lähteenmäki

Maria Lähteenmäki haluaa asua matkalla kiinnostavassa ympäristössä.

Erikoisen majoituksen perässä

Yhdysvaltalainen majoitussivusto Airbnb on persoonallista majoitusta etsivän unelma. Verkkopalvelun kautta voi vuokrata yksityisiä asuntoja kerrostalohuoneistoista keskiaikaiseen linnaan tai igluun.

"Vuokraamalla yksityisasunnon saa mielestäni paljon kiinnostavampia kokemuksia kuin valitsemalla helpon mutta kliinisen hotellin", Maria Lähteenmäki sanoo.

Lähteenmäki kokeili Airbnb-palvelua ensimmäisen kerran kaksi vuotta sitten, eikä ole sen jälkeen juurikaan majoittunut hotellissa. Kohteen valintaan vaikuttaa paikan kiinnostavuuden lisäksi myös sen hinta. Varsinkin suurella joukolla matkustettaessa ison asunnon vuokraaminen on hotelliasumista edullisempaa.

Viime keväänä Lähteenmäki matkasi Marrakechiin ja yöpyi perinteisessä marokkolaisessa talossa eli riadissa. Se oli unohtumaton kokemus.

"Paikka oli erittäin tunnelmallinen, ja se huokui vanhaa marokkolaista henkeä. En usko, että olisin löytänyt vastaavaa ilman Airbnb:tä."

Kotiaan vuokraavat yksityiset ovat kääntäneet matkailun perusperiaatteen päälaelleen. Kun ennen ensin valittiin matkakohde ja vasta sitten mietittiin majoitusta, monet matkustavat nyt nimenomaan majoituksen perässä.

"Erityisen kiinnostavan korpimajan tai mökin löytäminen voi olla syy matkata juuri kyseiseen kohteeseen. Tästä on tullut uusi tapa matkustaa", Lähteenmäki toteaa.

Lähteenmäellä on asunnon vuokraamisesta pääasiassa vain hyviä kokemuksia. Kerran hän tosin törmäsi kieliongelmaan vuokratessaan asuntoa Airbnb:n kautta Nizzasta, Ranskasta. Vuokranantaja soitti avaimen toimittamisesta, mutta ei puhunut sanaakaan englantia. Lopulta ohjeet saatiin lähetettyä englanniksi sähköpostiin ja avainkin löytyi lähikahvilasta.

"Airbnb:n käyttäjän pitää varautua muuttuviin tekijöihin, mutta se kuuluu pelin henkeen", Lähteenmäki sanoo.

Couchsurfing-sivustolla on 9 miljoonaa käyttäjää. Airbnb toimii lähes 200 maassa.

Hittipalvelussa verotusongelma

Airbnb:n kaltaisten palveluiden suosio on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosien aikana. Vuokrauksen alkuperäinen ajatus oli viaton: yksittäiset ihmiset vuokraavat asuntonsa matkailijoille sillä aikaa, kun ovat itse poissa.

Palvelun pariin ovat kuitenkin löytäneet myös ammattimaiset toimijat, jotka kiertävät majoitusalaa koskevaa lainsäädäntöä ja pyörittävät pimeitä hotelleja. Asunnon vuokraaja voi siis tietämättään syyllistyä harmaan talouden tukemiseen.

Yksityinen, ammattimainen majoitustoiminta on kilpailullisesti epäreilua hotelleja ja hostelleita kohtaan, minkä lisäksi asunto-osakeyhtiön muut osakkaat voivat joutua kärsimään.

"Ihmiset käyttäytyvät lomalla eri tavalla kuin normaalisti. Asunnossa ja rappukäytävässä metelöidään, ja vahinkoja syntyy helpommin. Vettä ja sähköä käytetään yleensä huomattavasti enemmän. Muut asunto-osakeyhtiön jäsenet joutuvat yhden osakkaan liiketoiminnan maksumiehiksi", Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRan toimitusjohtaja Timo Lappi sanoo.

New Yorkissa Airbnb-asuntojen määrä kasvoi niin suureksi, että kaupunki julisti lopulta viime keväänä asunnon vuokraamisen palvelun kautta laittomaksi. Suomessa ongelma ei ole vielä yhtä suuri, mutta palvelua käytetään täälläkin yhä enemmän.

Yksityisen majoituksen kapasiteetti oli pääkaupunkiseudulla vuoden 2013 lopussa keskikokoisen hotellin verran. Noin vuotta myöhemmin kapasiteettia on jo neljän hotellin verran.

"Suurin kysymys on se, että jos tällaisten harmaan talouden ilmiöiden annetaan kasvaa, mistä otamme jatkossa rahat yhteiskunnan ylläpitämiseen", Lappi pohtii.

Palvelu vie voiton

SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupan johtaja Harri Ojanperä uskoo, että hotellimatkailu on tulevaisuudessakin niin pettämätön konsepti, ettei yksityisistä majoittajista ole vastusta tämänhetkisestä buumista huolimatta.

"Ihmiset haluavat edelleen sellaisia palvelu- ja hemmottelukokemuksia, joita yksityisessä vuokra-asunnossa ei ole mahdollista saada."

Useimmiten vuokra-asunnossa siivous ja ruoanlaitto ovat matkailijan harteilla, hotellissa matkailija voi vain nauttia olostaan.

Sokos Hotelleissa aiotaan kilpailun kasvaessa panostaa entistä parempaan, monipuolisempaan ja yksilöllisempään palveluun. Jo nyt kolme erilaista tuoteperhettä vastaavat asiakkaiden moniin eri tarpeisiin.

"On eri asia lähteä poikien kesken jääkiekkoreissulle kuin perheen tai vaimon kanssa lomalle", Ojanperä toteaa.

Helppous ja varmuus ovat Ojanperän mukaan hotellin lyömättömiä kilpailuvaltteja.

"Kun asiakas varaa huoneen hotellista, hän tietää, mitä saa. Asiakas voi aina luottaa hotellin kanssa tehtyyn sopimukseen toisin kuin yksityisen asunnonvuokraajan kanssa."

Myös hotellit ovat heränneet tarjoamaan asiakkaille perinteisestä poikkeavia majoituskokemuksia, ja erilaisten design- ja lifestyle-hotellien määrä kasvaa jatkuvasti. Esimerkiksi Lapissa matkaaja voi yöpyä lasikattoisessa iglussa revontulia bongaillen ja Ruotsissa taas puuhun rakennetussa majassa keskellä luontoa.

"Matkailija voi saada ainutlaatuisia kokemuksia myös hotellissa."

"Ihmiset haluavat edelleen sellaisia palvelu- ja hemmottelukokemuksia, joita yksityisessä vuokra-asunnossa ei ole mahdollista saada."

Turvattua yöpymistä

Sokos Hotellien asiakkaat voivat painaa päänsä tyynyyn luottavaisin mielin, sillä asiakkaan turvallisuudesta huolehditaan monin tavoin. Lainsäädännön asettamien vaatimusten lisäksi henkilökunta kiinnittää jatkuvasti huomiota vaarojen ennaltaehkäisyyn.

"Koko hotellin henkilökunta on omalta osaltaan vastuussa hotellin turvallisuudesta", sanoo Sokos Hotellien konseptipäällikkö Markus Siitonen.

S-ryhmä ja Suomen Punainen Risti järjestävät hotellien henkilökunnille säännöllisesti Turvapassi-koulutuksia, joissa henkilökunta perehdytetään tulipalon alkusammutukseen, hätäensiapuun, sairaustilanteiden hoitoon sekä uhkaavan henkilön kohtaamiseen. Vähintään 20 prosenttia hotellien henkilöstöstä on suorittanut turvapassikoulutuksen.

Jokaisessa hotellissa on ensiaputarvikkeet ja monessa myös defibrillaattori, jota voidaan käyttää äkillisissä sydänpysähdystilanteissa.

Myös hotelliasiakkaan omaisuus on turvattu eri tavoilla. Hotellien turvavälineistöön kuuluvat muun muassa tallentavat valvontakamerat, tallelokerot sekä ovisilmällä tai turvaketjulla varustetut, takalukittavat huoneen ovet. Lisäksi useimmissa hotelleissa ulkopuoliset eivät pääse huonekerroksiin, sillä hissit toimivat vain huoneavaimella.

Hotellihuoneiden sisustuksessa on käytetty palosuojattuja materiaaleja, ja jokainen huone on kytketty kiinteistön paloilmoitinjärjestelmään. Sen avulla palo voidaan paikallistaa nopeasti.

"Turvallisuus on monesti näkymätöntä työtä, havainnointia ja valppautta tunnistaa ja ennaltaehkäistä mahdollisia riskejä sekä korjata mahdollisia epäkohtia", Siitonen toteaa.

LISÄTIETOJA:

Couchsurfing

Airbnb

Sokos Hotels

Teksti:
Kuvat: Katri Tamminen, Minna Kurjenluoma, Colourbox ja Thinkstock
Asiantuntijat: kehitysjohtaja Kristiina Hietasaari, Matkailun edistämiskeskus, toimitusjohtaja Timo Lappi, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, johtaja Harri Ojanperä, SOK:n matkailu- ja ravitsemiskauppa ja konseptipäällikkö Markus Siitonen, Sokos Hotels
Avainsanat: matka
Arvioi artikkeli
Ladataan kommentointia...

Anna arvio

1/5 5/5