Matkabloggaaja on parempi kuin perinteinen mainos

24.4.2015
0 arviota
Matkabloggaaja on parempi kuin perinteinen mainos

Matkablogibuumi on kasvanut viime aikoina räjähdysmäisesti ja parhaimmat matkablogit keräävät Suomessakin mukavasti lukijoita. Myös matkailualan yritykset ovat heränneet matkablogien suosioon, ja parhaimmista bloggaajista on tullut yrityksille tärkeitä mielipidevaikuttajia.

Unelmien kaukoloma, reppureissu maailman ympäri tai matka jonnekin maailman ihanista suurkaupungeista. Valitsisiko luksushotellin vai ihan tavallisen hostellin? Mitäköhän matkablogeissa kirjoitetaan? Yhä useampi suomalainen hyödyntää oman lomamatkan suunnittelussa matkatoimistojen lisäksi aktiivisten matkabloggaajien kokemuksia. Tämän vuoksi myös yritykset ovat havahtuneet matkablogien markkina-arvoon.

Aktiivisimmat matkabloggaajat käyttävät sosiaalista mediaa taitavasti. Parhaat päivitykset päätyvät usein Facebookin, Twitterin tai Instagramin kautta tuhansille ihmisille, mikä palvelee samalla alan yrityksiä oman viestin välittämisessä. Vaikka matkailuala on pitkään ollut verkkokaupan kärkijoukoissa, blogiyhteistyö on käynnistetty yllättävän myöhään.

"Suomalaiset matkailualan blogit olivat pitkään niin pieniä, etteivät ne kyenneet herättämään yritysten kiinnostusta", kertoo Rantapallo.fi-matkailusivuston päätoimittaja Riikka Krenn.

Nyt sekä bloggaajien määrä että blogien taso ovat nousseet.

"On tehokkaampaa, että bloggaajat kertovat ihmisille kokemustensa kautta meidän palveluistamme, kuin että kerromme niistä itse", toteaakin markkinointijohtaja Outi Vitie SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksesta.

"Toisaalta bloggaajat kirjoittavat rehellisesti siitäkin, jos kaikki ei mene hyvin. Myös sen kuuleminen on meille tärkeää", Vitie jatkaa.

Pitkälti näistä kahdesta syystä Sokos Hotels -ketju kutsui 40-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi neljäkymmentä bloggaajaa arvioimaan Sokos Hotelleja paikan päälle. Yhdessä Rantapallo.fi:n kanssa toteutettu #sokoshotels40-kampanja synnytti runsaat 70 blogikirjoitusta, joista Sokos Hotellien Facebook-ryhmän tykkääjät saivat äänestää oman suosikkinsa.

Blogin kirjoittaminen oli kätevä tapa välittää kuulumisiani perheelle ja ystäville.

Laura Pylvänäinen

Laura Pylvänäinen ryhtyi matkablogistiksi 18-vuotiaana lähdettyään maailmanympärimatkalle yksin.

Matkabloggaaja on töissä, kun muut juhlivat

Yksi kampanjaan osallistuneista bloggaajista oli Tuntemattomaan ja takaisin -matkablogia pitävä Laura Pylvänäinen. Hänen kokemuksensa Kolin matkalta toivat voiton faniäänestyksessä.

Tuntemattomaan ja takaisin -blogin syntytarina on melko perinteinen: se oli tarkoitettu pitkää ulkomaanmatkaa kuvaavaksi päiväkirjaksi, kun Pylvänäinen 18-vuotiaana lähti maailmanympärimatkalle yksin.

"Blogin kirjoittaminen oli kätevä tapa välittää kuulumisiani perheelle ja ystäville. Pikku hiljaa huomasin nauttivani blogin kirjoittamisesta yhä enemmän. Olen ollut aika yllättynyt huomatessani, että ulkopuolisia lukijoita on kertynyt jatkuvasti lisää", Laura Pylvänäinen kertoo.

Pylvänäisen maailmanympärimatka oli täynnä mieleenpainuvia tapahtumia. Kun Etelä-Afrikan vapaustaistelija Nelson Mandelan kuolemasta oli kulunut vain neljä päivää, nuori suomalaisnainen seisoi keskellä kansainvälistä mediasirkusta Johannesburgin Sowetossa eli lähiössä, jossa Mandela asui lähes kolmekymmentä vuotta ennen vankeuttaan. South-African Pressin toimittaja tenttasi Pylvänäiseltä, mitä Mandela hänelle merkitsi.

"Oli aivan mahdotonta yrittää asettua eteläafrikkalaisten asemaan. Ajatukseni tuntuivat niin laimeilta sen rinnalla, mitä Mandela paikallisille oikeasti merkitsi. Paikalla oli eri maiden presidenttejä ja pääministereitä, mukaan lukien Barack Obama", Pylvänäinen kirjoitti tuolloin blogissaan.

Lukijoille matkabloggaajan elämä välittyykin usein upeina kokemuksia, kauniina maisemina ja juhlimista täynnä olevana nautiskeluna. Pylvänäisen mukaan tämä on osin totta, ja esimerkiksi Mandelan muistotilaisuus oli ikimuistoinen kokemus, jonka voi kokea vain kerran elämässä. Tosiasiassa bloggaaminen on kuitenkin myös tietokoneen ääressä istumista silloin, kun muut juhlivat.

"Muut reppureissaajat ihmettelevät, miksi istun läppärini kanssa hostellissa, vaikka toisaalla pidetään hauskaa. Matkabloggaaminen on minulle harrastus siinä missä vaikka instrumentin soittaminen, ja siksi sitä pitää harjoittaa säännöllisesti", Pylvänäinen taustoittaa.

Matkoillaan Pylvänäinen ei julista olevansa matkabloggaaja, päinvastoin. Esimerkiksi opiskelijan statuksella saa hänen mukaansa enemmän etuja kuin bloggaajana.

"Kaikkialla ei vielä ymmärretä, mitä bloggaaminen tarkoittaa. Opiskelija sen sijaan saa lähes kaikkialla alennusta tai vaikkapa majapaikan", Pylvänäinen huomauttaa.

Laura Pylvänäinen

Laura Pylvänäisen kokemukset Break Sokos Hotel Kolilta toivat hänelle faniäänestyksen voiton.

Taso nousee – kilpailu kovenee

Monet lifestyle- ja muotibloggaajat ansaitsevat nykyisin sponsori- ja yritysyhteistyöllä toimeentulonsa, mutta Suomessa matkabloggauksella on toistaiseksi vaikea tienata koko elantoaan.

"Matkablogipuolella on vain harvoja sellaisia kirjoittajia, joille blogi on selkeästi muutakin kuin pelkkä harrastus", Riikka Krenn sanoo.

Hän korostaa kuitenkin, että matkailu on moniin muihin blogiaiheisiin verrattuna haastavampi alue, sillä suuren yleisön huomio on kausittaisempaa.

"Kauneus tai sisustus on ajankohtaista ympäri vuoden, mutta matkailu kiinnostaa useimpia vain lomakauden ajan ja into hiipuu pian kotiinpaluun jälkeen. Tästä syystä matkabloggaajan on tehtävä hurjasti töitä lukijoidensa sitouttamiseksi", Krenn huomauttaa.

Osa matkabloggaajista pyrkiikin sitouttamaan lukijoitaan asiantuntevilla blogikirjoituksilla, joita varten he opiskelevat esimerkiksi matkakohdemaan historiaa ja kieltä ennakkoon. Laura Pylvänäinen ei kuitenkaan pyri vastaavaan täydellisyyteen matkustaessaan.

"Mieluummin tutustun historiaan vasta paikan päällä lukemalla kirjan tai käymällä museoissa. Uutisista seuraan ennen matkaa, minkälaisia maan poliittinen elämä tai ihmisoikeustilanne ovat", Pylvänäinen sanoo.

Vaikka yritykset ovat huomanneet matkabloggaajien arvon, monet bloggaajat suhtautuvat Pylvänäisen mukaan yritysyhteistyöhön varauksellisesti.

"Yhteistyötä ei pitäisi missään tilanteessa tehdä toimijan kanssa, johon ei itse usko tai jonka palveluista ei olisi valmis maksamaan. Ainakaan minun ajatuksiani ei voi ostaa", Pylvänäinen korostaa.

Lisäksi lukijat tarkastelevat Pylvänäisen mukaan entistä kriittisemmin sitä, onko bloggaaja esimerkiksi saanut jotain ilmaiseksi. Siksi blogissa on aina kerrottava avoimesti yritysyhteistyöstä.

"Suomalaiset matkablogit ovat onneksi vielä ihanan rehellisiä", Pylvänäinen kehuu.

Matkabloggaaja on parempi kuin perinteinen mainos

Matkablogipuolella on vain harvoja sellaisia kirjoittajia, joille blogi on selkeästi muutakin kuin pelkkä harrastus."

Sokos Hotellit bloggaajien silmin

#sokoshotels40-kampanjaan haki yhteensä sata bloggaajaa. Hakijoista valittiin neljäkymmentä yöpymään Sokos Hotelleissa Suomessa, Pietarissa ja Virossa. Kokosimme kokemuksia hotelliöistä.

"Kaikki oli melkein kuin ennen lapsia: seuranani oli paras lukioaikainen ystäväni Tiina, kukaan ei huutanut jatkuvasti äitiä eikä nenääni leijunut vieno, vaipanvaihdosta muistuttava tuoksu." (Destination Unknown) Original Sokos Hotel Villa, Tampere

"Sisustusarkkitehti Sigrid Valgman rohkeassa sisustuksessa näkyy päällimmäisenä Viro, sen design sekä tarinat. Viron jälkeen esiin nousevat mukavuus ja kekseliäisyys. Toisaalta vasta pari viikkoa toiminut hotelli on vielä vähän uudenkarhea, kuin uusi auto." (Pieni Maailma) Solo Sokos Hotel Estoria, Tallinna

"Olemme yöpyneet Helsingissä useassa hotellissa, sillä pieni irtiotto arjesta toimii vaikka vain muutaman korttelin päässä kodista. Yö hotellin pehmeissä lakanoissa, illallinen ravintolassa, erilainen korttelimaisema ja ennen kaikkea ihana hotelliaamiainen ovat kuin pikainen kasvojenkohotus muuten kiireisen arjen keskellä. (Pingviinimatkat) Solo Sokos Hotel Aleksanteri, Helsinki

"Kolin maisemakylpylässä ymmärsi hyvin, mitä kylpylä vaikkapa antiikin Roomassa tarkoitti – tosin suomalaisessa kontekstissa. Kaikki suomalaiselementit olivat läsnä: luonto, vesi ja rauha." (Tuntemattomaan ja takaisin) Break Sokos Hotel Koli

"Huoneessa tuoksui puulle, joten tuntui siltä, kuin olisi astunut vanhaan saaristolaismökkiin. Vartaassa roikkui varrasleipiä, seinällä oli kalaverkko "kuivumassa", ja jopa kylpyhuoneen WC-istuin oli rakennettu kuin vanha puucee. " (Mondayskier) Original Sokos Hotel Vaakuna, Vaasa

"Hauska yksityiskohta huoneessa on siellä myytävä lisämaksullinen lemmenlukko. Sen ajatuksena on, että huoneessa yöpyvä pariskunta voi sinetöidä rakkautensa kiinnittämällä lukon loman aikana Tammerkosken siltaan." (Travel is my Passion) Solo Sokos Hotel Tammer, Tampere

Kaikki kampanjablogit voi lukea osoitteessa Rantapallo.fi. #sokoshotels40-kampanjaan osallistui myös viisi bloggaajaa Rantapallo-matkasivuston ulkopuolelta. Kaikki kampanjan blogit on koottu myös Sokos Hotellien sivuille

Teksti:
Kuvat: Roope Permanto, Petri Blomqvist, Sanni Ylönen ja Thinkstock
Kuvitus: Antti Nikunen
Avainsanat: matka
Arvioi artikkeli

Anna arvio

1/5 5/5