Venäjä tuo etuja kotimaahan

25.11.2014
0 arviota
Venäjä tuo etuja kotimaahan

Ensimmäiset Venäjälle perustetut Prismat tuottavat jo voittoa. Menestyvä liiketoiminta Venäjällä ja Baltiassa hyödyttää suomalaista asiakasomistajaa.

Syksyllä voimaan tulleet EU:n ja Venäjän väliset pakotteet vaikuttavat myös S-ryhmän toimintaan Venäjällä. Tuontikiellossa olleet ruokatarvikkeet, kuten hedelmät, vihannekset ja Valion tuotteet piti korvata eri reittejä tulevilla muilla vaihtoehdoilla, mikä tuotti ylimääräistä työtä.  SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä näkee, että nykyinen tilanne ei myöskään kannusta venäläistä kuluttajaa lisäämään ostojaan, kun koko maan talous on ongelmissa.

"Venäjän myynti edustaa vain alle kolmea prosenttia koko S-ryhmän myynnistä. Venäjän markkinoilla tapahtuvat heilahtelut eivät sen vuoksi ole S-ryhmälle kovin dramaattinen asia", hän jatkaa.

Kolme syytä olla Venäjällä

Taavi Heikkilän mukaan Venäjällä olemiseen on selvä syy: menestyvä liiketoiminta naapurimaassa hyödyttää suomalaisia kuluttajaosuuskunnan jäseniä eli S-ryhmän asiakasomistajia. Heikkilä listaa kolme avaintekijää, jotka nousevat esiin Venäjän yhteydessä.

"Ensinnäkin meidän pitää saada aikaan kasvua, koska kulujen jatkuvasti noustessa paikalleen jämähtäminen tarkoittaa kilpailukyvyn heikkenemistä", hän sanoo.

"Kun Venäjän markkinoiden kautta kasvamme ja toimintoihin tulee lisää volyymia, se auttaa meitä ostamaan tuotteita edullisemmin ja jakamaan toiminnan kuluja isomman ketjun kesken."

Toinen asia on osaamisen kehittyminen. Venäjän markkinat ja niillä toimivat kilpailijat ovat erilaisia kuin kotimaassa. Heikkilän kokee, että uudesta ympäristöstä on saatu paljon oppia, jota voidaan hyödyntää laajemminkin.

Kolmantena tulee tuloksen tekeminen itämarkkinoilla. Sitä mukaa kun tulosta tehdään, rahaa voidaan palauttaa Suomeen ja toiminnan kehittämiseen.

"Se parantaa meidän kilpailukykyämme ja esimerkiksi laskee myymälähintoja asiakasomistajillemme. Voittoja ei kerätä kenellekään ulkopuoliselle sijoittajalle vaan ne käytetään omistajien eduksi", Heikkilä sanoo.

Tuloksellinen liiketoiminta vaatii aikaa

S-ryhmä aloitti Venäjällä vuonna 2008, ja nyt SOK:lla on Pietarissa 19 Prisma-markettia sekä kolme Sokos-hotellia. Tavoitteena on edelleen laajentaa toimintaa itänaapurissa. Ensimmäiset kymmenen Venäjälle perustettua markettia tuottavat jo yhteenlaskettuna voittoa.

Ison kaupan avaaminen on merkittävä satsaus, eikä kauppa ole Suomessa tai Venäjällä ensimmäisinä vuosinaan kannattava, vaan tuloksellinen liiketoiminta vaatii aikaa. Kriitikoiden mielestä Venäjällä olemiseen liittyy kuitenkin liian suuria riskejä.

"On totta, että Venäjällä markkinat eivät ole yhtä tasaiset kuin Suomessa ja tilanteet voivat vaihtua nopeasti. Venäjällä markkinoiden käänteitä on myös vaikeampi ennustaa kuin kotimaassa. Kaikkeen liiketoimintaan liittyy aina riskejä, ja ne on huomioitava", Heikkilä sanoo.

"Asiakasomistajien edun ajaminen on se syy, miksi toimimme Venäjällä."

Teksti:
Kuva: Sergey Grachev
Arvioi artikkeli
Ladataan kommentointia...

Anna arvio

1/5 5/5