Pyörän ajoasento

25.2.2014
Pyörän ajoasento

Polkupyörän oikea ajoasento riippuu pyörätyypistä ja ajettavasta matkasta. Tärkeintä on säätää satulan, polkimien ja ohjaustangon suhteet itselle sopiviksi.

Pyöräilyn ajoasentoon kannattaa kiinnittää huomiota: hyvä ajoasento estää rasitusvammojen syntymistä ja tekee ajamisesta mukavaa. Ajoasento riippuu sekä pyörätyypistä että ajon tarkoituksesta.

Pyörätyyppejä on monenlaisia kevyistä kilpa- ja matkapyöristä painavampiin kaupunki- ja retkipyöriin. Tärkeintä ajoasennon kannalta on, että pyörä on sopivankokoinen. Pyörän käyttöönoton yhteydessä kannattaa säätää satulan ja ohjaustangon asento itselle sopivaksi. Säätö tarvitsee tehdä vain kerran oikean ajoasennon saavuttamiseksi.

Pyörän oikea koko

Pyörää ostettaessa ajoa pystyy harvoin testaamaan pitkää matkaa, joten koon valinnassa auttavat pyörämallikohtaiset kokotaulukot. Jos pyöräilijällä on erityisen pitkä selkä tai jalat, ei pyörää kannata ostaa pituuden ja kokotaulukon perusteella vaan kokeilemalla, mikä pyörä tuntuu itselle hyvältä.

Ohjeellinen pyörän kokotaulukko

Naisten hybridipyörät

Pyörän rungon koko tuumina

Pyöräilijän pituus

17

150–162 cm

18

160–170 cm

21

168–178 cm

23

178–190 cm

  

Miesten hybridipyörät  

Pyörän rungon koko tuumina

Pyöräilijän pituus

18

160–172 cm

20

170–180 cm

22

178–188 cm

24

186–196 cm

 

Satulan asento

Satulan tulee sivusta katsottuna olla vaakasuorassa, ei kallistuneena eteen tai taakse.

  • Jos satulan kärki on liian alhaalla, asento valuu eteenpäin ja kädet saattavat puutua liiasta painosta.
  • Takakenossa ajettaessa selkä käyristyy liikaa.
  • Naiset säätävät satulan usein liian korkealle, jolloin lantio keinuu poljettaessa puolelta toiselle. 

Liian korkealla oleva satula saattaa aiheuttaa alaselkäkipuja ja liian matalalle asennettu satula kipeyttää polvet.

Satulan korkeus on suunnilleen oikea, kun molempien jalkojen varpaat yltävät juuri ja juuri maahan satulassa istuttaessa.

Ohjaustangon asento

Ohjaustangon asento riippuu pitkälti omista mieltymyksistä. Kaupunkiajossa pysty ajoasento on mukava, mutta pitkillä matkoilla ja kilpapyöräilyssä painoa pyritään saamaan pois satulalta.

  • Kaupunkiajossa: ohjaustanko ylempänä kuin satula
  • Työmatka- ja retkipyöräilyssä: ohjaustanko samalla tasolla satulan kanss
  • Kilpapyöräilyssä: ohjaustanko selvästi alempana kuin satula

Ranteiden tulisi olla ajettaessa suorana. Tarkista, että käsijarrut ovat suoraan kädensijojen edessä, eivätkä alapuolella. Mitä pidempi matka, sitä enemmän painon tulisi olla etutangolla.

Luotilankatesti

Oikea satulan asento on helppo testata luotilangan avulla. Luotilangan voi tehdä itse narusta ja pienestä painosta, kuten mutterista.

  • Aseta poljin äärimmäiseen etuasentoon.
  • Aseta päkiä kevyesti polkimelle.
  • Roikuta luotilankaa kädessäsi siten, että se ohittaa sekä polven että polkimen.
  • Tarkista luotilangan avulla, että polkimen akseli ja polvilumpio ovat suorassa linjassa.
  • Jos polvilumpio on liian edessä, siirrä satulaa hieman ylöspäin tai taaksepäin.

Kantapääkoe

Tarkista satulan korkeus vielä testaamalla, että pyörää voi tarvittaessa polkea myös kantapäällä. Normaalisti pyörää tulisi polkea päkiällä, jotta voima välittyy polkimiin optimaalisesti.

  • Aseta poljin ala-asentoon.
  • Aseta kantapää polkimelle.
  • Ojenna polvi suoraksi.
  • Kantapään tulisi ylettyä polkimelle ja satulalla olevan painon keventyä selvästi.
Kantapääkoe

Video: Polkupyörän säädöt kuntoon

Teksti
Kuva Thinkstock
Asiantuntija Pekka Sirkiä, Suomen Pyöräilyunioni
Avainsanat: urheilu pyöräily

Pyöriä ja pyöräilytarvikkeita on saatavilla Prismoista. Valikoimat vaihtelevat myymälöittäin.

Tervetuloa ostoksille
Ladataan kommentointia...