Omistajat kysyvät: Miksi minusta kerätään ostotietoa?

28.9.2016
0 arviota
Ostotieto kerääntyy, palvelu paranee

Ostotiedon avulla saat omasta kaupastasi yhä parempaa palvelua, kuten kassakuitit kännykkään, personoituja ostoslistoja ja lisää lempituotteitasi.

S-ryhmä ryhtyi syyskuun alussa keräämään entistä tarkempia tietoja S-Etukortilla marketkaupasta tehdyistä ostoksista. Prisman, S-marketin, Salen, Alepan, ABC:n, Kodin Terran ja S-Raudan lisäksi tuotekohtaista tietoa kertyy nyt myös Marks & Spenceristä.

Aiemmin rekisteriin kirjautui ruokakaupoista tietoa vain tuoteryhmätasolla, nyt yksittäisten tuotteiden tasolla. Siis näin: ennen tiedettiin asiakkaan ostaneen tuoteryhmästä maidot ja kermat, nyt tiedetään, että asiakas on ostanut puolentoista litran purkin Valion luomumaitoa.

Miten sinä hyödyt ostotietojen keräämisestä? Kuka tietojasi käsittelee? SOK:n johtaja Veli-Pekka Ääri ja SOK:n asiakkuusjohtaja Pekka Malmirae vastaavat 14 yleisimpään asiakasomistajia askarruttavaan kysymykseen.

1. Mitä hyötyä kenellekään on siitä, että S-ryhmä tietää makkaraostokseni?

Ostotietojen keräämisestä hyödyt ennen kaikkea sinä. Ostotietojen avulla kauppa voi parantaa palveluaan eli kehittää valikoimia ja personoida palveluita erilaisten asiakkaiden mukaan.

"Mitä tarkemmin tunnemme erilaisten asiakasryhmien ostokäyttäytymisen, sitä hyödyllisempiä palveluja pystymme tuottamaan. Tarkoituksena on helpottaa ennen kaikkea asiakkaidemme arkea", vastaa Pekka Malmirae.

2. Käytetäänkö tietojani palvelun parantamisen lisäksi muuhunkin?

Kyllä, viestinnän ja markkinoinnin kohdentamiseen. Jos ostotiedoista selviää, ettet syö lihaa, sinulle voidaan viestiä vaikka kasvisvaihtoehtojen uutuuksista.

3. Onko muita hyviä puolia? Voinko itse käyttää tietoja hyväkseni?

Ostotietojen perusteella tuotetaan myös uudenlaisia digitaalisia palveluja, jotka helpottavat omistajan arjen asiointia.

"Hyvä esimerkki tällaisista asiakas- ja ostotietoja yhdistävistä palveluista ovat sähköiset kassakuitit, jotka arkistoituvat Omalle S-kanavalle ja S-mobiiliin. Julkaisemme tarkkaan ostotietoon perustuvia palveluita lisää syksyn aikana. Palvelut ovat työkaluja asiakkaalle itselleen, ja ne liittyvät niin toteutuneiden ostojen seurantaan kuin tulevien ostosten suunnitteluun", vinkkaa Veli-Pekka Ääri.

4. Lisääntyykö saamani viestinnän määrä?

Viestinnän määrän ei ole tarkoitus lisääntyä, vaan viestinnän on tarkoitus kohdentua entistä tarkemmin sinua kiinnostavaksi niin S-ryhmän digitaalisissa kanavissa kuin paperisessa postissa.

5. Ei kiitos, en kaipaa enempää viestintää tai markkinointia. Miten estän sen?

Voit halutessasi kieltää tarkemman ostotiedon käytön markkinoinnin ja viestinnän kohdentamisessa.

Kiellon voit tehdä Omalla S-kanavalla tai S‑ryhmän asiakaspalvelupisteessä Prismoissa tai suurimmissa Sokoksissa. Voit myös soittaa S-ryhmän asiakasomistajapalveluun 010 765 858 (ma–pe klo 8–20, 0,088 €/min).

6. Saanko silti Bonusta, vaikka kiellän tietojeni käyttämisen markkinoinnin kohdentamiseen?

Kyllä. Valinnalla ei ole vaikutusta Bonuksen maksamiseen tai S-Etukortilla saataviin hintaetuihin.

7. Miksi aloitte kerätä tietoa juuri nyt?

Uudistus ei ole radikaali. Mahdollisuus tietojen keräämiseen on ollut olemassa jo vuodesta 2014, ja aiemmin rekisteriin on kerätty tarkkoja ostotietoja Sokos- ja Emotion-ketjuista sekä Sokoksen, Prisman ja Kodin Terran verkkokaupoista.

Syyskuusta tietoa on ryhdytty keräämään S-ryhmän marketkaupasta sekä Marks & Spencer -ketjusta. Hotelleista, ravintoloista ja S-ryhmän yhteistyökumppaneilta tehdyistä ostoksista kertyy rekisteriin vain kuitin loppusumma.

8. Miten pääsen näkemään minusta kerätyt tiedot?

Näet sinusta asiakasrekisteriin kerätyt tiedot helposti Omalta S-kanavaltasi, kun kirjaudut sisään osoitteessa S-kanava.fi.

Alkuvaiheessa näet palvelussa sähköiset kassa- ja takuukuittisi sekä ostotiedot kuitin loppusumman tasolla.

"Tuomme lähikuukausien aikana asiakkaalle työkalut, joiden avulla hän voi tarkastella omia ostoksiaan yhä tarkemmalla tasolla", Pekka Malmirae lupaa.

9. Näkevätkö muut perheenjäsenet, mitä olen ostanut kaupasta?

Vain sinä näet tuotekohtaiset tiedot itse tekemistäsi ostoksista. Jos samassa perheessä on useampi S-Etukortin käyttäjä, näkee talouden pääjäsen muiden henkilöiden bonusostot kuitin loppusumman tasolla. Hän ei siis pääse tarkastelemaan muiden yksittäisiä tietoja ostetuista tuotteista.

10. Miten voin poistaa asiakasrekisteristäni jonkin tiedon?

Tällä hetkellä se onnistuu ottamalla yhteyttä asiakasomistajapalveluun S-kanava.fi-palvelun kautta.

11. Pääseekö kaupan kassa nyt näkemään minun ostokseni?

Ei. S-ryhmässä ostotietoja käsittelee vain rajattu joukko ihmisiä, joiden työtehtäviin asia kuuluu ja jotka ovat allekirjoittaneet salassapitosopimuksen.

12. Eihän kukaan katsele rekisteritietojani huvikseen?

Ei. S-ryhmässä valvotaan asiakastietojen käsittelyä. Asiakastietoja hallinnoivat järjestelmät on suojattu, ja niihin kirjaudutaan henkilökohtaisilla käyttäjätunnuksilla ja salasanoilla. Asiakastietojen käsittelystä jää aina järjestelmään jälki.

Asiakastietoja käsitellään asiakasryhmittäin aina, kun se on mahdollista. S‑ryhmä ei siis tutki yksittäisen asiakkaan tuotekohtaisia ostotietoja.

13. Voivatko tietoni päätyä S-ryhmästä eteenpäin, vaikka vakuutusyhtiöille tai pankille?

S-ryhmä ei myy eikä luovuta asiakasomistaja- ja asiakasrekisterissä olevia tietoja eteenpäin.

14. Kuinka kauan ostotietoni säilyvät tallessa?

Kaksi vuotta. Sen jälkeen ne vanhenevat ja poistuvat. 

Lue lisää ostotiedon keräämisestä osoitteesta S-kanava.fi/parempiarki.

teksti
kuva Liisa Seppo
Arvioi artikkeli

Anna arvio

1/5 5/5