Näin hoidat raha-asiat mobiilissa

25.11.2015
1 arviota
Näin hoidat raha-asiat mobiilissa

Mobiilisovellusten avulla hoidat pankkiasiat missä ja milloin vain. Nappaa tästä asiantuntijoiden vinkit, joiden avulla käytät rahaa mobiilissa turvallisesti.

Mobiiliasioimisen suosio kasvaa jatkuvasti, mutta toisinaan sen turvallisuus voi mietityttää. Kysyimme Yhteishyvän lukijoilta ja S-Pankin asiakkailta, mikä heitä arveluttaa mobiilissa pankkiasioinnissa. Annoimme S-Pankin riskienhallintapäällikkö Kaj Paanasen sekä Nordean verkkoasioinnin turvallisuusasiantuntija Kim Sirénin vastata kysymyksiin.

Mitkä raha-asiat voin hoitaa mobiilisti?

Mobiilissa voi hoitaa lähes kaikki samat asiat kuin verkkopankissakin. Tilien avaus, tilitietojen katselu sekä maksut onnistuvat kätevästi. Voit myös asettaa kortteihin maakohtaisia rajoituksia ja säätää nostorajoja. Jotkut palveluista ovat sovelluspohjaisia, toiset taas pohjautuvat tekstiviesteihin eivätkä vaadi älypuhelinta toimiakseen.

En vielä osaa asioida mobiilissa. Miten pääsen alkuun?

Sirén: "Ensin kannattaa tutustua älypuhelimen ominaisuuksiin ja toiminnallisuuteen. Mobiilin asioinnin voi aloittaa lataamalla pankin sovelluksen tunnetusta verkkokaupasta, kuten App Storesta, Google Playsta tai Windows Storesta, ja tutustumalla pankin ohjeisiin sovelluksen käytöstä. Myös pankkien asiakaspalvelusta saa apua."

Paananen: "S-Pankin verkko-sivuilta löytyy tietoa verkkopankin käytöstä sekä S-mobiilista. Hyviä vinkkejä voi löytyä myös internetin keskustelupalstoilta ja sosiaalisesta mediasta."

Kumpi on turvallisempaa: verkkopankin käyttö älypuhelimella vai tietokoneella?

Molemmat ovat yhtä turvallisia tapoja. Tämä edellyttää tietysti sitä, että käyttäjä on huolehtinut laitteensa tietoturvasta ja varmistaa, ettei kukaan pääse urkkimaan henkilökohtaisia tietoja. Pankin mobiilisovellusta kannattaa suosia turvallisuuden ja käyttömukavuuden takia. Päivitä sovellus aina, kun uusi päivitys on tarjolla.

Miten pankki varautuu väärinkäytöksiin?

Paananen: "Väärinkäytöksiä seurataan ja niihin reagoidaan. Kaiken kaikkiaan sähköisen asioinnin hyvät puolet päihittävät ylivoimaisesti huonot. Turvallisuuden kannalta on täysin eri asia maksaa laskuja kotoa kuin tehdä tilisiirto esimerkiksi kauppakeskuksen aulassa pankkitunnusten avulla."

Sirén: "Pankit ovat tuottaneet sähköisiä palveluja jo vuosikymmeniä, ja käytettävyyden lisäksi lähtökohtana on aina ollut turvallisuus. Turvallisuus ei tarkoita pelkästään tekniikkaa vaan myös tehokkaita menetelmiä ja selkeitä ohjeistuksia."

Miten voin itse suojata puhelintani tai tablettiani?

Valitse riittävän vahva pin-koodi tai salasana sekä turvakoodi, jota puhelin kysyy aina, kun sitä ei ole käytetty vähään aikaan. Tunnuksia ei pidä kantaa mukana lapulla eikä niistä tule ottaa kuvaa puhelimeen. Suojaa ja peitä puhelimen koodi samalla tavalla kuin maksukortin tunnusluku pankkiautomaatilla.

Asiakkaan on otettava välittömästi yhteyttä pankkiin, jos hän huomaa tilitapahtumia, joita hän ei ole itse tehnyt, tai epäilee tunnuksiensa joutuneen vääriin käsiin.

Muista, että tunnukset vastaavat allekirjoitusta.

Hoidan kaikki raha-asiani älypuhelimella. Mitä jos puhelimeni katoaa tai se varastetaan?

Sirén: "Asiasta pitää ilmoittaa heti teleoperaattorille sekä pankille. Näin vastuu mahdollisista väärinkäytöksistä siirtyy palveluntarjoajalle. Mikäli tapaukseen liittyy rikos, siitä tulee tehdä rikosilmoitus poliisille."

Paananen: "Ulkopuolinen ei pääse S-mobiilissa käsiksi pankkitietoihin pelkästään puhelimen avulla. Jos myös pankkitunnukset tai maksukorttien tunnukset ovat kadonneet, asiasta pitää ilmoittaa välittömästi pankin sulkupalveluun."

Matkustan paljon ja maksan laskuja sekä ostan lentoja ulkomailla. Uskaltaako hotellien tai kahviloiden avoimissa verkoissa asioida?

Sirén: "Käytän itse usein hotellien langatonta verkkoa myös verkkokauppojen tekoon tai sähköpostin lukuun. Suojana on ajan tasalla oleva virustorjuntaohjelmisto ja VPN-ohjelmisto, joka mahdollistaa suojatun yhteyden käytön."

Paananen: "Jos asioit langattomassa verkossa, sulje istunto sekä verkkoyhteys aina asioinnin päätteeksi. Pankkiasioita ei suositella hoidettavan julkisella, yhteiskäytössä olevalla laitteella vaikkapa kirjastossa tai hotellin aulassa. Silloin on mahdotonta tietää esimerkiksi tietokoneen päivityksistä."

Pankkiasioita ei suositella hoidettavan julkisella, yhteiskäytössä olevalla laitteella vaikkapa kirjastossa tai hotellin aulassa.

Miten tunnistan turvallisen verkkoyhteyden?

Paananen: "Ensin kannattaa varmistaa, että yhteydellä on sen tarjoajan, kuten lentoaseman, ravintolan tai hotellin, nimi. Yhteyden salauksen voi tarkistaa klikkaamalla selaimen osoitekentän vieressä olevaa lukkoa. Tiedoissa näkyvän verkko-osoitteen pitää vastata selaimen osoiterivillä näkyvää osoitetta."

Sirén: "Myös kodin langaton tukiasema pitää suojata muulla kuin oletussalasanalla. Tärkeää on, että omaan langattomaan verkkoon pääsevät vain sallitut laitteet eikä kukaan talouden ulkopuolinen tiedä salasanaa. Langattoman verkon voi myös piilottaa niin, ettei se näy ulospäin."

Hoidan jo nyt kaiken mobiilipankissa. Mitä uutta sähköistä palvelua voin saada tulevaisuudessa?

Paananen: "Esimerkiksi S-Etukorttiin on tuotu lähimaksu-ominaisuus. Alle 25 euron ostokset voi maksaa helposti ja turvallisesti ilman pin-koodia. Tämä sekä nopeuttaa tapahtumaa että estää muita näkemästä koodia.

Myös sähköinen tunnistautuminen avaa kuluttajalle uusia mahdollisuuksia. Palveluja voi käyttää ja niihin tunnistautua täysin sähköisesti omilla verkkopankkitunnuksilla, mikä on huomattavasti helpompaa kuin paperilomakkeiden täyttäminen ja vieminen paikan päälle."

Sirén: "Sähköiset palvelut mahdollistavat esimerkiksi verkkoneuvottelun asiakkaan toivomassa paikassa tai chat-tuen. Esimerkiksi avainlukulistat vaihtuvat pankkikohtaisella aikataululla uudempaan versioon. Perusajatus on silti sama: tunnukset vastaavat allekirjoitusta, joten niistä on pidettävä huolta."

Näin hoidat raha-asiat mobiilissa

Näin asioit turvallisesti

  • Käytä pankkiasioinnissa pankin omaa mobiilisovellusta. Pidä käyttöjärjestelmä ja virustorjunta ajan tasalla.
  • Keksi mahdollisimman pitkä ja monimutkainen pin-koodi ja salasana. Unohda syntymäpäivät ja lukusarjat 0000 tai 1234.
  • Älä kuljeta pankkitunnuksia puhelimessa.
  • Huijausviestit tulevat usein sähköpostilla, joskus tekstiviestillä tai puhelinsoittona. Viime aikoina on nähty hyvää suomen kieltä sisältäneitä viestejä, joten virheellinen kieliasu ei ole ainoa tunnusmerkki huijausviestille.
  • Pankit ottavat vastaan ilmoituksia huijausviesteistä. Jos epäilet haittaohjelmaa, ota yhteyttä pankkiin.

Lähteet: Viestintäviraston kyberturvallisuuskeskuksen päällikkö Antti Kiuru

Teksti
Kuvitus Tuomas Ikonen
Arvioi artikkeli
Tervetuloa ostoksille

Anna arvio

1/5 5/5