Auton akku – ostajan opas

19.1.2015
11 arviota
Auton akku – ostajan opas

Oikein valittu akku kestää pitkään ja käynnistää auton talven kylmissäkin oloissa. Nykyajan autoissa akun vaihto kannattaa jättää ammattilaisen huoleksi.

Autojen virrankulutus on lisääntynyt elektroniikan ja sähkölaitteiden myötä. Start-stop-järjestelmä vaatii akulta paljon, koska auton sähkölaitteet jäävät päälle moottorin sammuttua. Lisäksi moottorin käynnistyksiä tulee jatkuvasti eikä auton laturi lataa akkua moottorin ollessa sammuksissa. Siksi on tärkeää, että akku on täsmälleen oikeanlainen ja kunnossa. 

Akku on virtalähde, joka koostuu ulkokuoren sisällä olevista lyijylevyistä ja rikkihapponesteseoksesta. Start-stop-autojen akut ovat pääasiassa AGM-akkuja. Lisäksi käytössä on EFB-akkuja (enhanced flooded battery), jotka ovat ikään kuin nesteakun ja kuiva-akun välimuotoja.Perinteisissä nesteakuissa neste on vapaana akun sisällä, kun taas uusissa AGM-kuiva-akuissa neste on imeytetty lasikuitumattoon. AGM on lyhenne sanoista absorbed glass mat. Kuiva-akun sisus on nimensä mukaisesti täysin kuiva. Vaikka akun kylkeen tulisi reikä, mitään ei valu ulos. Esimerkiksi veneissä yleisiä geeliakkuja ei yleensä käytetä autojen käynnistysakkuina.

Auton akun valitseminen on helppoa, koska perustiedot löytyvät akun kannesta. Auton koko, ikä, moottorin koko ja käyttövoimavaikuttavat kuitenkin akun valintaan.

Akun ampeerituntimäärä ja jännite

Jos uuden akun hankkiminen tulee ajankohtaiseksi, ensimmäiseksi kannattaa avata auton konepelti ja katsoa, mitä vanhan akun päällä lukee. Akun kannesta löytyvät tiedot akun jännitteestä, ampeerituntimäärästä ja CCA-arvosta.

Ajoneuvoakut ovat lähes kaikki 12-volttisia. Ampeerituntimäärä (Ah) kertoo, kuinka paljon virtaa akusta saadaan. Esimerkiksi 80 ampeeritunnin akusta voidaan ottaa neljä ampeeria tunnissa 20 tunnin ajan.

Akun ampeerituntimäärä määräytyy pitkälti auton ja moottorin koon mukaan. Mitä isompi auto ja suurempi moottori, sitä suurempi akku tarvitaan. Lisäksi akkuun vaikuttaa myös moottorin käyttövoima. Pienissä autoissa voi olla 50–60 Ah:n akku, keskikokoisissa tarvitaan 70–80 Ah ja isoissa autoissa 90–105 Ah.

Ampeerituntimäärä vaikuttaa suoraan akun fyysiseen kokoon, sillä akun ulkomitat kasvavat ampeerituntimäärän noustessa. Autoon voi periaatteessa laittaa Ah-arvoltaan alkuperäistä akkua suuremman akun. Käytännössä se on hankalaa, koska suuremmat akut eivät tavallisesti mahdu akulle varattuun, melko tiukkaan lokeroon moottoritilassa. Ampeerituntimäärältään alkuperäistä pienempää akkua ei pidä valita.

Hyvä kikka laadukkaan akun valitsemiseen on akun painon kokeileminen. Ampeerituntimäärältään samanlaisissa akuissa voi olla painoeroja. Painavammassa akussa on enemmän lyijyä, mikä tekee akusta paremman valinnan.

Jos autossa on polttoainekäyttöinen lisälämmitin, kannattaa valita syväpurkauksen kestävä akku. Se sietää pitkäkestoista pienen sähkövirran ottamista hyvin.

CCA-arvo

CCA-arvo kertoo, kuinka hyvin akku antaa virtaa kylmissä oloissa. Mitä korkeampi CCA-arvo, sitä parempi kylmäkäynnistysteho akulla on. CCA eli cold cranking amps on kylmäkäynnistysvirta –18 Celsius-asteessa.

Akun napojen kätisyys

Akkua ostettaessa on olennaista tietää myös akun napojen kätisyys. Kätisyys selviää tarkistamalla, miten päin akun plus- ja miinusnapa ovat. Jos kätisyys on väärä, akkua ei saa oikein paikalleen autoon eikä akkukenkiä kiinni oikeisiin napoihin. Akkukenkiä ei missään nimessä saa kytkeä kiinni väärin päin.

Eurooppalaisten autojen akuissa plus-napa on yleensä oikealla ja aasialaisten sekä amerikkalaisten autojen akuissa vasemmalla, kun akku on itseä vasten niin, että sen navat ovat akun lyhyellä sivulla.

Milloin akku pitää vaihtaa?

Akun vaihtaminen tulee ajankohtaiseksi viimeistään silloin, kun akku ei enää jaksa käynnistää autoa. Joissain akuissa on päällä pieni indikaattori-ikkuna, josta näkyvä väri kertoo akun kunnosta ylimalkaisesti. Indikaattori antaa suuntaa akun kunnosta, mutta ei kerro siitä yksityiskohtaisesti. Akun kunnon voi tarkistuttaa akkuliikkeessä tai autohuollossa, jossa akulle tehdään kuormitustesti. Testi kertoo akun kunnon tarkasti. Akun jännitteen voi mitata yleismittarilla tai akun kuormitusmittarilla. Tämä koskee suljettuja tai huoltovapaita akkuja riippumatta siitä, ovatko ne neste-, geeli tai AGM-akkuja. Perinteiset, korkilliset nesteakut mitataan helpoimmin ominaispainomittarilla. Mikäli akun vaihdolle on tarvetta, onnistuu oikean akun valinta ja vaihtotyö samassa paikassa.

Normaalissa käytössä akun kuntoa on vaikea arvioida muuten kuin testaamalla. Akun vanhenemista ei välttämättä huomaa lainkaan, ennen kuin akku hyytyy ensimmäisten kovien pakkasten seurauksena.

Auton akun vaihtaminen ja huolto

Auton akun vaihtamisessa nyrkkisääntönä toimii auton ikä. Mitä uudempi auto, sitä tärkeämpää on jättää akun vaihto ammattilaisten tehtäväksi.

Akun vaihdattaminen alan liikkeessä kannattaa useimmissa tapauksissa. Jos pohtii, voiko akun vaihtaa itse, perusohjeena voi käyttää seuraavaa:

  • Jos auto on valmistettu ennen vuotta 2000, akun voi vaihtaa itse, jos tietää mitä tekee.
  • 2000-luvun alun auton akun vaihtamisessa kannattaa vakavasti harkita ammattilaisen apua.
  • Vuoden 2005 jälkeen valmistetun auton akkua ei kannata vaihtaa itse.
  • Kaikkein uusimpien autojen, start-stop-järjestelmällä varustettujen autojen ja hybridiautojen akun omatoimista vaihtamista ei pidä edes harkita.

Uusissa autoissa on paljon sähkövirrasta riippuvaisia laitteita. Jos akun irrottaa ilman autoon tulevaa varavirtaa, laitteet pitää koodata uudelleen ja tietoja saattaa hävitä auton järjestelmistä. Useat järjestelmät ovat herkkiä paitsi virtakatkoksille myös virtapiikeille, joten väärin vaihdettu akku voi aiheuttaa suuria ja kalliisti korjattavia ongelmia sekä uudelleenkoodauksia.

Start-stop-autoissa akutkin pitää koodata sisään auton järjestelmään, ja koodaaminen onnistuu vain oikeilla laitteilla ja asiantuntemuksella.

Jos akun vaihtaa vanhaan autoon itse, huomiota pitää kiinnittää akun oikeaan kokoon ja akun napojen oikeaan kätisyyteen. Jos auto tarvitsee varavirtaa akun vaihtamisen ajaksi, avuksi tarvitaan virtaa syöttävä varaaja.

Vanha akku pitää viedä ongelmajätteiden keräykseen. Jos akun vaihdattaa akku- tai huoltoliikkeessä, liike hoitaa kierrätyksen.

Akun keston maksimoiminen

Akun parasta hoitamista on sen käyttäminen. Autoa käytettäessä akusta puretaan latausta, ja sen jälkeen akku varataan uudelleen.

Kylmä ja kuuma rasittavat akkua. Suomen talvet ovat akulle rankkoja, varsinkin jos auto on koko ajan ulkona. Jos autolla ajaa talvella lyhyitä matkoja ja samaan aikaan käyttää paljon lämmitintä, akkua kannattaa välillä ladata. Lyhyessä ajossa ja kylmässä akku ei ehdi latautua. Tällöin kannattaa harkita ylläpitolaturin asentamista autoon.

Akkulaturi on yksinkertainen laite, jonka saa kiinni normaaliin pistorasiaan. Akkua voi ladata talvella esimerkiksi kerran viikossa, jolloin sen varaus varmasti riittää.

Jos akkua säilyttää pitkiä aikoja, säilytys kannattaa tehdä alle 20-asteisessa mutta plussan puolella olevassa lämpötilassa. Koko talven säilytyksessä olevan akun virta kannattaa purkaa ja varata uudelleen kerran talven aikana.

Nesteakku tulee säilyttää vaakatasossa. Pitkiä aikoja kallellaan oleminen ei tee nesteakulle hyvää.

Uutta akkua ostaessa tulee ottaa huomioon

  • akun ampeerituntimäärä
  • CCA-arvo
  • akun jännite
  • akun fyysinen koko ja akun napojen kätisyys
  • auton käyttö (käytetäänkö esimerkiksi lämmitintä usein?)
  • auton ominaisuudet (onko autossa start-stop-järjestelmä?).
  • Akun vaihtaminen nykyautoon on syytä jättää ammattilaisen tehtäväksi.

Akun vaihtaminen tulee ajankohtaiseksi viimeistään silloin, kun akku ei enää jaksa käynnistää autoa. Akun vaihtoon saa tarvittaessa apua ammattilaisilta.

Teksti
Asiantuntijat tuotepäälliköt Pertti Suhonen ja Jarmo Myllymäki, tekninen avustaja Veli-Matti Eskelinen, Oy Flinkenberg Ab, koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen, Autoliitto.
Kuva Thinkstock
Avainsanat: autotarvikkeet
Arvioi artikkeli

Anna arvio

1/5 5/5