Pyörän ajoasento

0 0 urheilu, pyörä

Polkupyörän oikea ajoasento riippuu pyörätyypistä ja ajettavasta matkasta. Tärkeintä on säätää satulan, polkimien ja ohjaustangon suhteet itselle sopiviksi.

  • Pyörän ajoasento
Pyörän ajoasento

Pyöräilyn ajoasentoon kannattaa kiinnittää huomiota. Hyvä ajoasento estää rasitusvammojen syntymistä ja tekee ajamisesta mukavaa. Ajoasento riippuu sekä pyörätyypistä että ajon tarkoituksesta.

Pyörätyyppejä on monenlaisia kevyistä kilpa- ja matkapyöristä painavampiin kaupunki- ja retkipyöriin. Tärkeintä ajoasennon kannalta on, että pyörä on sopivan kokoinen. Pyörän käyttöönoton yhteydessä kannattaa säätää satulan ja ohjaustangon asento itselle sopivaksi. Säätö tarvitsee tehdä vain kerran oikean ajoasennon saavuttamiseksi.

Pyörän oikea koko

Pyörää ostettaessa ajoa pystyy harvoin testaamaan pitkää matkaa, joten koon valinnassa auttavat pyörämallikohtaiset kokotaulukot. Jos pyöräilijällä on erityisen pitkä selkä tai jalat, ei pyörää kannata ostaa pituuden ja kokotaulukon perusteella vaan kokeilemalla.

Rungon koko on suunnilleen oikea, kun molempien jalkojen varpaat yltävät juuri ja juuri maahan satulassa istuttaessa.

Ohjeellinen pyörän kokotaulukko

Naisten hybridipyörät

Pyörän rungon koko tuumina

Pyöräilijän pituus

17

150–162 cm

18

160–170 cm

21

168–178 cm

23

178–190 cm

  

Miesten hybridipyörät  

Pyörän rungon koko tuumina

Pyöräilijän pituus

18

160–172 cm

20

170–180 cm

22

178–188 cm

24

186–196 cm

Satulan asento

Satulan tulee sivusta katsottuna olla aina vaakasuorassa, ei kallistuneena eteen tai taakse.

  • Jos satulan kärki on liian alhaalla, asento valuu eteenpäin ja kädet saattavat puutua liiasta painosta.
  • Takakenossa ajettaessa selkä käyristyy liikaa.

Naiset säätävät satulan usein liian korkealle, jolloin lantio keinuu poljettaessa puolelta toiselle. 

Liian korkealla oleva satula saattaa aiheuttaa alaselkäkipuja ja liian matalalle asennettu satula kipeyttää polvet.

Ohjaustangon asento

Ohjaustangon asento riippuu pitkälti omista mieltymyksistä. Kaupunkiajossa pysty ajoasento on mukava, mutta pitkillä matkoilla ja kilpapyöräilyssä painoa pyritään saamaan pois satulalta.

Kaupunkiajo  

ohjaustanko ylempänä kuin satula 

Työmatka- ja retkipyöräily

ohjaustanko samalla tasolla satulan kanssa

Kilpapyöräily

ohjaustanko selvästi alempana kuin satula

Ranteiden tulisi olla ajettaessa suorana. Tarkista, että käsijarrut ovat suoraan kädensijojen edessä, eivätkä alapuolella. Mitä pidempi matka, sitä enemmän painon tulisi olla etutangolla.

Video: Pyörän ajoasento

Teksti: Anna Kurkela
Kuva: Thinkstock Videon kuvaus ja editointi: Teemu Kuusimurto
Asiantuntija: Pekka Sirkiä, Suomen Pyöräilyunioni

Pyöriä ja pyöräilytarvikkeita on saatavilla Prismoista. Valikoimat vaihtelevat myymälöittäin.

Ladataan kommentointia...